Sleeve gehad - vragen ivm eten

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips in verband met andere vermageringsoperaties gepost worden.

Moderator: Mods & Admins

Sleeve gehad - vragen ivm eten

Berichtdoor Xingu » 23.05.2011 20:07

Hoi allemaal,

Op 16/03 heb ik in Zottegem een gastric sleeve gekregen. Alles is goed gegaan, vlotte operatie, goede opvolging in het ziekenhuis, nergens over te klagen, maar nu heb ik toch een aantal vraagjes over het hoe en wat en hoeveel van het eten:

1. DRINKEN: Mijn eerste dagen had ik het -net als veel mensen hier blijkbaar- moeilijk met het drinken van water, maar dat lijkt al iéts beter te zijn, ik kan intussen al voorzichtig drie piepkleine slokjes na elkaar nemen. De mini-krampjes blijven, maar het is al minder dat 'baksteen'-gevoel. Nu is het wel zo dat ik voor de operatie ongeveer 3 liter water per dag dronk (ik sport ook veel) en dat ik daar dus nu totaal niet aan raak, en sinds ze de baxter hebben weggehaald heb ik dan ook constant dorst. Heeft iemand een idee hoe lang dit duurt? Vanaf wanneer kan je weer op een normale manier een glas water drinken? Ik weet goed genoeg dat ik geen fles meer aan m'n mond kan zetten, maar ik hoop dat ik ooit weer eens zonder dorst kan zitten :) En hoe zit het met koolzuurhoudende dranken? Ik dronk heel graag perrier... zijn er mensen die dat kunnen, og hebben de meeste daar een probleem mee?
2. ETEN: In het ziekenhuis, kreeg ik een yoghurtje, waar ik ongeveer 2 millimeter heb afgeschuurd met m'n plastic lepeltje, en toen had ik al genoeg. Mijn overbuurvrouw hoorde ik fier zeggen dat ze haar yoghurt al helemaal had opgekregen... daarop maakte ik me toch wat zorgen. We zijn intussen dus exact een week verder en mijn eetpatroon op een dag bestaat uit: 1 glas sojamelk met 1/2 banaan + 1/2 kiwi in gemixt - 1/3 koffietas fruitpap - 1/3 koffietas soep - een cm chocomousse (dit kunnen andere dingen zijn, zoals bvb een half beschuitje met smeerkaas,of kwark maar aan meer porties of grotere porties raak ik niet). Is het normaal dat de porties nog steeds zo klein zijn? En zoja, vanaf wanneer begint dat wat 'normaler' te worden?
3. HOEST: Ik heb sinds een aantal dagen last van een hardnekkige hoest. Ik ben vandaag bij mijn huisdokter geweest, en zij hoort niets aan mijn longen, dus vermoed ze dat het een vorm van reflux zou kunnen zijn. Dwz. dat ik er op zich geen 'last' van heb dat mijn eten terugkeert, maar dat het klepje toch niet goed genoeg zou sluiten en dat mijn luchtpijp daardoor geprikkeld wordt. Ik neem dagelijks (tegen mijn zin) mooi mijn ranitidine in, dus daar kan het niet aan liggen, maar dat hoesten put me wel behoorlijk uit... Nog mensen die hier last van hadden?

Vrijdag zie ik mijn chirurg, dus hem kan ik ook een hoop vragen stellen, maar jullie zijn toch ervaringsdeskundigen dus kon ik 't alvast hier eens vragen :)

Vriendelijke groetjes,

Xingu
Xingu

Re: Sleeve gehad - vragen ivm eten

Berichtdoor Greetie63 » 23.05.2011 21:01

Xingu,
Ik kon in het begin ook niet zo goed water drinken, deed soms zelfs pijn als ik te snel dronk. Nu sport ik ook dagelijks en gaat het drinken veel beter. Ong 3mnd na je operatie gaat alles vele beter, ook het eten. Maar het blijven wel kleine porties, maar dat wordt je echt wel gewoon hoor. Is enkel op resto probleem, maar verder best goed mee te leven. Ik lust ook terug alles, maar eet gewoon weinig en gezond. Gaat nu veel makkelijker.
Succes met je herstel en je prof zal ook nog wel heel wat vragen beantwoorden.
Grtjs Greet, nu na 8mnd -37kg zonder teveel problemen.
Dr Lannoo,
BMI 40
20.09.10

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wlmzQjM/]
Afbeelding
[/url]
Greetie63

Berichtdoor jadeke » 24.05.2011 07:56

Die hoest is in ieder geval reflux, dat probleem had ik met m'n maagring, ik heb het opgelost met omeprazole, maar da's idd heel vermoeiend. Misschien je bed aan de hoofdkant iets hoger zetten?
jadeke

Berichtdoor Mieke1982 » 24.05.2011 11:18

Xingu,
ik heb mijn operatie nu ongeveer 3 weken geleden gehad en bij mij gaat alles heel vlot. Ik heb de eerste 2 weken enkel yoghurt, platte kaas en soep gegeten. Nu, sinds zaterdag, mag ik ook puree met groenten en vlees of vis eten. Natuurlijk allemaal gepureerd. Ook cracotjes mocht ik proberen en ik heb met niets problemen. Natuurlijk zijn het kleine porties, maar echt honger heb ik niet. Drinken gaat bij mij ook heel vlot. Ik drink gemakkelijk 1l citroenthee op een dag. En daarbij nog enkele glazen water. Ik heb nog niets bruisend geprobeerd. Je kan dat wel laten uitbruisen, maar zolang ik het kan, hou ik het liever bij water en thee.
Moest je nog vragen hebben, laat je het maar horen.
Groetjes
Sleeve: 05/05/2011 door Dr Van Gucht
Mieke1982

Berichtdoor Xingu » 24.05.2011 18:50

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties alvast!

Mijn drinken zal ook wel in orde komen, denk ik, ik slaag er al in om per dag een goede liter water/fruitsap te drinken, dus daar maak ik me niet al te veel zorgen in, alleen blijf ik dorst hebben, maar ik denk dat ik daarvoor gewoon wat geduld zal moeten oefenen :)

Kunnen jullie me eens laten weten hoe veel jullie die eerste weken precies aten, want dat lijk ik hier nergens echt terug te vinden? Was dat bij jullie de eerste weken ook een halve koffietas soep of een half beschuitje of 2/3 potje yoghurt, of was dat meer? En vanaf wanneer begint dat zo wat te meerderen? (Niet dat ik honger heb, 't is eerder dat ik me zorgen maak, want zin om te eten heb ik nog niet :))

Ik vraag me vooral af waar ik mijn energie moet uithalen als ik zo weinig blijf eten...

Zijn er - naast Jadeke- nog mensen die problemen hadden met zo'n hoest?

Groetjes!

Xingu
Xingu

Berichtdoor Mieke1982 » 25.05.2011 12:15

Morgen ben ik 3 weken geopereerd. De eerste 2 weken at ik 4 x per dag 50gr yoghurt of platte kaas en 2 x per dag bouillon.
Nu zit ik in de gemixte fase en eet ik 's morgens 50 gr yoghurt, voormiddag 50 gr yoghurt, middag 2 cracotjes met mager vlees of magere kaas, avond 1 aardappel, 2 schepjes groenten en een klein stukje vlees of vis. 's Avonds eet ik nog een beetje yoghurt of een cracotje.
Ik heb zelf geen last gehad van hoesten, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Sleeve: 05/05/2011 door Dr Van Gucht
Mieke1982

Berichtdoor angel-ke » 02.06.2011 14:33

Hey, Ben je door dokter Focquet geopereerd? Ik ben vorig jaar eind september door hem geopereerd en ben eigenlijk meer dan tevreden. In het begin kon ik ook niet veel eten, zoals je zegt max 1/2 tas soep of 1/2 potje yoghurt. Ben nog een periode astronautenvoeding gaan halen omdat ik draaide toen ik gewoon aan het wandelen was. Dat is overgegaan en luisterde naar mijn lichaam, genoeg was genoeg. Wat ik eigenlijk heel leuk vond was dat ik eigenlijk geen hongergevoel meer had! Ik ga eerlijk zijn dat ik hierdoor soms maaltijden oversloeg (wat natuurlijk niet de bedoeling is). Na 6 maanden kreeg ik terug dat hongergevoel terug en moet zeggen dat het zelf pijn deed vond het geen leuk gevoel maar daar zijn we nu ook weer voorbij.
Ik ben nog altijd geen grote eter maar toch al het dubbele van in het begin. Voor mij mag het zo blijven, is eigenlijk ideaal voor mij want zou anders mss uit de hand lopen. Op restaurant is het wel moeilijker maar een voorgerecht lukt aardig.
Frieten lukt zeer moeilijk maar vind dat niet zo erg, brood is moeilijk en vlees voor de rest heb ik geen problemen.
Ben nu 8 maand verder en ben 44kg lichter. Zalig gewoon, reacties van de mensen zijn super en voel me veel beter in m'n vel dan ervoor!
Het komt allemaal wel in orde!
angel-ke

Berichtdoor Xingu » 05.06.2011 11:10

Hey Angel-ke,

Ik ben geopereerd door dr. Sonneville, maar die werkt samen met dr Foquet. Ik ben ook heel tevreden over hem en over 't ziekenhuis zelf.

De pijn bij 't eten en drinken en de hoest is intussen helemaal voorbij, dus daar ben ik wel blij om, maar de porties blijven heel klein.

Ik probeer vrij vaak te eten, maar eigenlijk -zoals je zelf ook schrijft- heb ik daar niet vaak genoeg honger voor, en sla ik ook wel af en toe porties over. Waar ik me 't meest zorgen over maak is dat de porties zo extreem klein zijn. Warm eten is 't moeilijkst voor me, het is alsof dat veel zwaarder valt dan koud of lauw eten. Ik ben intussen 3 weken geopereerd, en na één aperitieftoastje belegd met préparé of smeerkaas, heb ik echt genoeg, ik vraag me echt af wanneer dat een beetje 'normaler' wordt... Was dat bij jou ook zo? Van soep kan ik een klein koffietasje eten, van platte kaas bijna een volledig potje, van 'gewoon warm eten' (bvb vis met spinazie) 3 eetlepels ongeveer... Ik heb er geen behoefte aan om weer evenveel te gaan eten als vroeger, want dan had ik niet voor de operatie moeten kiezen, maar ik zou toch wel graag stilletjesaan de portie een beetje groter zien worden.... Duurde het bij jou een half jaar eer dat kon?

Het lijkt bij iedereen zo anders te zijn, vorige week sprak ik nog met iemand die na drie weken al op restaurant ging om garnaalkroketten te gaan eten! Als ik dat hoor, dan slaat de paniek toch een béétje toe bij mij....

Misschien maak ik me te veel zorgen, want ik ben gewend om héél vlug te genezen, maar ik ben van nature ook vrij ongeduldig, en ik vind het veel makkelijker als ik te horen krijg van "zo lang gaat het duren", dan dat ik moet zitten gissen....

Ik zit ook niet bepaald te wachten tot ik frieten kan eten, dat eet ik zelfs niet graag, maar ik ga wél heel graag op restaurant (Thais), en ik zou het héél erg vinden, moest ik dat niet meer kunnen, want dat is ook een deel van mijn sociaal leven....
Xingu

Berichtdoor angel-ke » 06.06.2011 21:37

Hey

De porties groter zien worden zal toch niet voor direct zijn hoor! Beetje geduld nog en zoals je zegt dat toastje met préparé al teveel kan zijn , awel ik kan dat echt geloven Ik merkte dat ook daarom dat ik lang het vlees weggelaten heb omdat het dan extra zwaar was dus enkel een droog cracotte at in de plaats.
Nu pas begin ik s'morgens vlees op m'n cracotte te doen maar kan zijn dat het bij jou mss vlotter verloopt en eerlijk gezegd ben ook beetje fanatiek hoor! Heb nu obsessie gekregen van calorieën dus al wat veel calorieën heeft probeer ik te mijden. Weet je ik voel me zo goed dat ik dat gevoel zeker niet meer kwijt wil !
Wat ik je wel als raad kan geven, je eten heel goed kauwen en er echt meer dan je tijd voor nemen. Wees gerust je zal zeker nog thais kunnen eten maar toch 1/4 of 1/3 van vroeger (allez dat is bij mij toch zo)
Ik ben al eens weesten wokken met collega's maar meer dan dat krijg ik niet binnen maar doe het op mijn gemak en laat soms wat pauze tussen en ondertussen kan je toch lekker verder kletsen.
Ik ben na 2 maand naar een feest geweest en dit heb ik toen kunnen eten op de hele avond : 1 toastje , gans bord soep, helft van stuk paté, hoofdgerecht kon ik echt niet aan want zat bomvol en ben toen wel even slecht geworden en daarna toch nog beetje ijs raar maar waar, was niet meer ongemakkelijk na het eten ervan. Das iets wat ik nooit zal vergeten want vond het zo raar.
Bij de ene loopt het anders dan bij de andere maar dat zijn mijn ervaringen erover.
Ma kijk in het begin bij mijn ontbijt at ik 1 cracotte nu 2 en soms zelf 3 (dit enkel als er geen vlees op is), in het begin kon ik maar halve tas soep denk zelf dat het maar 100 ml was want drink nu uit een dikke tas en nu al 400 ml + 2 cracotte bij.
Warm is idd moeilijker vooral aardappel en vlees. Bij mij lukt pasta wel redelijk dat durf ik wel regelmatig te eten.
Wat ik ook ervaar is dat fruit en groenten gemakkelijk gaan, vooral fruit eigenlijk.

Zo dit is het een beetje en vooral genieten , je zal er later de vruchten wel van plukken.
angel-ke

Keer terug naar Sleeve