Hoi allemaal,
Op 16/03 heb ik in Zottegem een gastric sleeve gekregen. Alles is goed gegaan, vlotte operatie, goede opvolging in het ziekenhuis, nergens over te klagen, maar nu heb ik toch een aantal vraagjes over het hoe en wat en hoeveel van het eten:
1. DRINKEN: Mijn eerste dagen had ik het -net als veel mensen hier blijkbaar- moeilijk met het drinken van water, maar dat lijkt al iéts beter te zijn, ik kan intussen al voorzichtig drie piepkleine slokjes na elkaar nemen. De mini-krampjes blijven, maar het is al minder dat 'baksteen'-gevoel. Nu is het wel zo dat ik voor de operatie ongeveer 3 liter water per dag dronk (ik sport ook veel) en dat ik daar dus nu totaal niet aan raak, en sinds ze de baxter hebben weggehaald heb ik dan ook constant dorst. Heeft iemand een idee hoe lang dit duurt? Vanaf wanneer kan je weer op een normale manier een glas water drinken? Ik weet goed genoeg dat ik geen fles meer aan m'n mond kan zetten, maar ik hoop dat ik ooit weer eens zonder dorst kan zitten :) En hoe zit het met koolzuurhoudende dranken? Ik dronk heel graag perrier... zijn er mensen die dat kunnen, og hebben de meeste daar een probleem mee?
2. ETEN: In het ziekenhuis, kreeg ik een yoghurtje, waar ik ongeveer 2 millimeter heb afgeschuurd met m'n plastic lepeltje, en toen had ik al genoeg. Mijn overbuurvrouw hoorde ik fier zeggen dat ze haar yoghurt al helemaal had opgekregen... daarop maakte ik me toch wat zorgen. We zijn intussen dus exact een week verder en mijn eetpatroon op een dag bestaat uit: 1 glas sojamelk met 1/2 banaan + 1/2 kiwi in gemixt - 1/3 koffietas fruitpap - 1/3 koffietas soep - een cm chocomousse (dit kunnen andere dingen zijn, zoals bvb een half beschuitje met smeerkaas,of kwark maar aan meer porties of grotere porties raak ik niet). Is het normaal dat de porties nog steeds zo klein zijn? En zoja, vanaf wanneer begint dat wat 'normaler' te worden?
3. HOEST: Ik heb sinds een aantal dagen last van een hardnekkige hoest. Ik ben vandaag bij mijn huisdokter geweest, en zij hoort niets aan mijn longen, dus vermoed ze dat het een vorm van reflux zou kunnen zijn. Dwz. dat ik er op zich geen 'last' van heb dat mijn eten terugkeert, maar dat het klepje toch niet goed genoeg zou sluiten en dat mijn luchtpijp daardoor geprikkeld wordt. Ik neem dagelijks (tegen mijn zin) mooi mijn ranitidine in, dus daar kan het niet aan liggen, maar dat hoesten put me wel behoorlijk uit... Nog mensen die hier last van hadden?
Vrijdag zie ik mijn chirurg, dus hem kan ik ook een hoop vragen stellen, maar jullie zijn toch ervaringsdeskundigen dus kon ik 't alvast hier eens vragen :)
Vriendelijke groetjes,
Xingu