Aan te raden chirurgen?

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips in verband met andere vermageringsoperaties gepost worden.

Moderator: Mods & Admins

Plaats reactie
GDragonetti

Aan te raden chirurgen?

Bericht door GDragonetti » 28 nov 2016, 14:24

Hallo, ik ben sterk aan het overwegen om een Gastric Sleeve te laten uitvoeren. Kunnen jullie me chirurgen aanraden die veel ervaring hebben hier mee?
Qua locatie zou ik zeggen, driehoek Kortrijk - Oudenaarde -Gent, eventueel kan tot richting Sint-Niklaas ook nog.
Liefst iemand die duidelijk de voor- en nadelen kan kaderen.
Bedankt voor de hulp!

Pinkje

Re: Aan te raden chirurgen?

Bericht door Pinkje » 28 nov 2016, 15:09

Waarom een sleeve? Denk dat de chirurg het beste zal kunnen uitleggen wat het beste is voor U. Ik ben van Heestert en ben naar Roeselare gegaan. De redenen. Geen zever met gemixte voeding, direct vaste voeding. Als er wat is ben je direct geholpen. Zijn daar meerdere chirurgen en er is altijd ene van wacht. Iedere keer als er wat was ben ik direct geholpen geweest. Maar jij moet U goed voelen bij U chirurg, is niet omdat het klikt bij mij dat jij U zich er ook goed bij voelt. Succes met U keuze en laat de dokter maar beslissen wat het beste is voor U.
GBP 17.02.09 in Roeselare Dr Bart Smet
Interne darmhernia 28.07.2010 Dr Pattyn
50 kg afgevallen van 108 kg naar 58 kg
BMI 21,6
BWC 22 maart 2011 Dr Bart Smet
Gal verwijderd op 11 januari 2016 Dr Bart Smet

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 29 nov 2016, 07:50

Hallo,

Ik ben zelf bij Prof. Van Nieuwenhove geopereerd in het UZ Gent. Voordeel in UZ vind ik dat je geen drains hebt, geen vloeibare voeding, geen predieet en de lektest wordt tijdens de operatie gedaan dus in vergelijking met elders toch gemakkelijker vind ik.
Maar er zijn vele goede chirurgen. In het Gentse zowel in UZ, Maria Middelares als Jan Palfijn.
Ik zou je aanraden eens te zoeken op internet, wat de procedure is, welke opvolging er is na de operatie, hoeveel operaties ze doen op jaarbasis. Het allerbelangrijkste voor mij was een chirurg met veel ervaring.
Ik weet dat vele mensen het UZ Gent precies een fabriek vinden of het gevoel hebben een nummer te zijn (al vond ik dat absoluut niet) maar als ik moet kiezen tussen een chirurg die 100 zulke operaties per jaar doet of eentje die er maar 10 of 15 doet bij manier van spreken, weet ik het wel.
Je moet iemand vinden waarbij je je goed voelt, heb je geen klik of vertrouwen bij de eerste consultatie, zoek iemand anders.
En inderdaad, de chirurg zal wel zeggen welke operatie voor jou specifiek het beste is. Dus je volgt beter het advies van de arts.

Veel succes bij je zoektocht.
GB 25/01/2016 - Prof. Van Nieuwenhove UZ Gent (123 kg).
04/01/2017: 71,1 kg.
07/06/2017: 71,5 kg.
Stabiel sinds 01/2017 (schommelend tussen 71 en 72,5 kg).
17/10/2017: 75,1 kg (24 weken zwanger).

GDragonetti

Bericht door GDragonetti » 29 nov 2016, 09:40

Eefke01 schreef:Hallo,

Ik ben zelf bij Prof. Van Nieuwenhove geopereerd in het UZ Gent. Voordeel in UZ vind ik dat je geen drains hebt, geen vloeibare voeding, geen predieet en de lektest wordt tijdens de operatie gedaan dus in vergelijking met elders toch gemakkelijker vind ik.
Maar er zijn vele goede chirurgen. In het Gentse zowel in UZ, Maria Middelares als Jan Palfijn.
Ik zou je aanraden eens te zoeken op internet, wat de procedure is, welke opvolging er is na de operatie, hoeveel operaties ze doen op jaarbasis. Het allerbelangrijkste voor mij was een chirurg met veel ervaring.
Ik weet dat vele mensen het UZ Gent precies een fabriek vinden of het gevoel hebben een nummer te zijn (al vond ik dat absoluut niet) maar als ik moet kiezen tussen een chirurg die 100 zulke operaties per jaar doet of eentje die er maar 10 of 15 doet bij manier van spreken, weet ik het wel.
Je moet iemand vinden waarbij je je goed voelt, heb je geen klik of vertrouwen bij de eerste consultatie, zoek iemand anders.
En inderdaad, de chirurg zal wel zeggen welke operatie voor jou specifiek het beste is. Dus je volgt beter het advies van de arts.

Veel succes bij je zoektocht.
UZ Gent lijkt mij inderdaad ook een goede keuze volgens wat ik lees en als ik hun online documentatie bekijk. Hoe ga je best te werk om het daar te bekijken? Afspraak met de chirurg maken? Of moet je eerst langs psycholoog en diëtist passeren?

Pinkje

Bericht door Pinkje » 29 nov 2016, 13:51

Eerst een afspraak met de chirurg maken. Zij verwijzen U dan door voor de verdere onderzoeken. Als de chirurg zegt, ik opereer U niet sta je weer even ver en ja dat gebeurd.
GBP 17.02.09 in Roeselare Dr Bart Smet
Interne darmhernia 28.07.2010 Dr Pattyn
50 kg afgevallen van 108 kg naar 58 kg
BMI 21,6
BWC 22 maart 2011 Dr Bart Smet
Gal verwijderd op 11 januari 2016 Dr Bart Smet

patapoef

Bericht door patapoef » 29 nov 2016, 17:58

Ik ben bij Dr Dillemans geweest. Hij doet Sleeve met slechts 1 klein gaatje (beperkt litteken).
Dr Dillemans is redelijk direct en rechtuit. Absoluut geen klagen over het AZ St Jan Brugge. Ik kreeg zelfs upgrade naar een 1 persoonskamer zonder het te vragen en te moeten betalen.
Opvolging bij Dillemans is wel miniem na de ingreep... 't is er een beetje bandwerk met soms tot 30 operaties per dag. Goed geoefend dus...

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 30 nov 2016, 09:09

Ze hebben in het UZ maandelijks infosessies over obesitas (apart obesitasteam). Daar leggen ze uit wat de gevolgen, risico's, ... zijn. Ze geven de mogelijkheden om dit te behandelen (chirurgisch en niet-chirurgisch). De chirurg, diëtiste en endocrinoloog geven daar al uitleg wat de chirurgische ingrepen allemaal inhouden, waar je qua voeding achteraf op moet letten, ... Daar krijg je alle telefoonnummers mee voor als je verdere afspraken wilt maken. Je moet langsgaan bij de chirurg, endocrinoloog, diëtiste en psycholoog. Als je naar die infosessie geweest bent, krijg je voorrang (vooraf voorbehouden plaatsen) bij de Endocrinoloog (die normaal lange wachttijden heeft). Maar het blijft natuurlijk volledig vrijblijvend, je bent tot niets verplicht. Het is wel een heel goede bron van informatie vind ik. Volgens mij zeer interessant als eerste stap.
Het telefoonnummer van de dienst gastro-intestinale heelkunde is 09/332 32 61 of 09/332 32 58 mocht je geïnteresseerd zijn voor die infosessie.
Wat ik een groot pluspunt vind hier in het UZ is de opvolging achteraf. Ik vind het absoluut noodzakelijk niet aan je lot overgelaten te worden na de operatie. Ik moet nu bv op advies van de diëtiste proberen stoppen met afvallen en krijg een heel goede begeleiding van haar daarin.
Maar nogmaals. Het belangrijkste is dat je goed geïnformeerd hebt en vertrouwen hebt in je chirurg.

Voor UZ vind je alle info hier:
http://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/gezo ... fault.aspx
GB 25/01/2016 - Prof. Van Nieuwenhove UZ Gent (123 kg).
04/01/2017: 71,1 kg.
07/06/2017: 71,5 kg.
Stabiel sinds 01/2017 (schommelend tussen 71 en 72,5 kg).
17/10/2017: 75,1 kg (24 weken zwanger).

GDragonetti

Bericht door GDragonetti » 05 dec 2016, 14:08

Bedankt voor jullie reacties! Ik neem straks contact op met UZ Gent om naar zo'n infosessie te gaan!

GDragonetti

Bericht door GDragonetti » 12 jan 2017, 12:29

Straks naar de infosessie! Ik benieuwd...

Plaats reactie