8 weken zwanger

Voor mensen die een kinderwens hebben, of zwanger zijn na een Gastric-Bypass ondergaan te hebben.
Plaats reactie
Eefke01

8 weken zwanger

Bericht door Eefke01 » 26 jun 2017, 15:46

Hallo iedereen,

Het is al eventjes geleden dat ik nog iets op het forum geplaatst heb maar nu toch groot nieuws.
Jawel, ik ben 8 weken zwanger.

De afgelopen weken zijn dus nogal bewogen geweest voor mij.
Ik ben eigenlijk veel sneller zwanger geworden dan gedacht. Dus ja, ik geloof wel dat afvallen daar ook een gunstig effect op moet gehad hebben.

Ik had erg veel schrik dat ik opnieuw (net zoals bij de zwangerschap voor mijn operatie) 4à5 maand zou moeten overgeven terwijl ik nu veel minder reserves heb dan toen ik nog +100 kg woog. Echter (raar maar waar) heb ik tot nu toe nog niet moeten overgeven. Ik heb echt goede tips van de diëtiste gekregen (namelijk niet meer 2à3 uur tussen laten tussen het eten maar eten als ik de nood/honger voel). Want hoe leger mijn maag, hoe misselijker ik ben. Dus het is beter mijn maag tijdig te vullen. En ook wat ik eet maakt een verschil. Ik geraak precies niet meer voldoende gevuld met een mager yoghurtje of stukje fruit. Ik voel me veel beter na een warme maaltijd of een stevige boterham.

Jammer genoeg mag ik geen rood vlees, rauwe groentjes (tenzij zelf heel goed gespoeld), gerookte zalm, .... meer eten, wat voorheen (omwille van de eiwitten) toch een belangrijk onderdeel van mijn voeding was. Ik at heel veel slaatjes.
De hesp en kippewit ben ik al bijna beu gegeten. Ik heb wel veel meer zin in stevige Belgische kost (aardappelen met vlees en warme groentjes).

Ik ben dus op dit moment aan het eten waar ik zin in heb en kijk iets minder strikt naar wat het juist is.
Tot nu toe ben ik ook nog niets bijgekomen al weeg ik mezelf niet echt meer en wordt ik enkel bij de gynaecoloog gewogen.

Ik ben al 2x op consultatie geweest. De Barinutrics heb ik moeten vervangen door de gewone Omnibionta zwangerschapsvitamines (omdat er teveel Vitamine A in zit). Voor de baby zijn er nauwelijks risico's (die neemt wat hij/zij nodig heeft). De moeder moet iets nauwer opgevolgd worden voor tekorten maar echte complicaties zijn er meestal niet, als die er zijn is het niet met de baby maar eerder darmobstructie of zo bij de moeder. Ze hebben in het ziekenhuis ook een speciaal protocol voor zwangerschap na bariatrische chirurgie dus ik voel me in goede handen.

Ik neem ook deel aan een studie die nationaal loopt (AURORA) over zwangerschap na bariatrische chirurgie.
Ik krijg hier niets voor, ze moeten enkel mijn dossier inkijken en ik moet een extra bloedafname hebben. Als ik borstvoeding geef, zal ook de moedermelk na de bevalling gecontroleerd worden of er alle vitamines in aanwezig zijn.
Aangezien ik zelf vol vragen zat voor de zwangerschap (in combinatie met mijn bypass) doe ik dit graag.

Dus ja, nog pril (het kan nog foutlopen) maar ik hou jullie op de hoogte.
Hopelijk verloopt alles vlot !
GB 25/01/2016 - Prof. Van Nieuwenhove UZ Gent (123 kg).
04/01/2017: 71,1 kg.
07/06/2017: 71,5 kg.
Stabiel sinds 01/2017 (schommelend tussen 71 en 72,5 kg).
17/10/2017: 75,1 kg (24 weken zwanger).
09/11/2017: 76,2 kg (28 weken zwanger).

oetker

Re: 8 weken zwanger

Bericht door oetker » 27 jun 2017, 07:29

Gefeliciteerd.
Het zat wel in de planning maar het is nog snel gelukt om zwanger te geraken.
Voor hetzelfde geld was je nog erg lang bezig geweest.
Kinderen neem je nu eenmaal niet, die krijg je.
Mooi hoor, dat het allemaal maar voorspoedig mag gaan.

Groet Herman
febr. 2016: NOK Velp BMI 36 118 kg door fout NOK afgewezen..
aug 2016 traject Jan Palfijn Gent opgestart.
01 febr 118kg BMI 36.4
13 dec 110kg GBP Dr vlodrop
20 dec 104 kg
2017
19 jan 99 kg
02 mrt 95kg
13 apr 90kg
11 jun 85kg
07 sep 83.5kg

wdl

Bericht door wdl » 30 jun 2017, 09:58

Hier ook telkens zwanger bij de eerste poging, ik geloof ook dat de operatie er mee te maken heeft gehad ;)

Hier verloopt het eten net omgekeerd! Alles wat meer dan 5 happen is, is een opgave! Alles wat warm is, is een probleem: het proeft helemaal fout: beschimmeld, rot,.. Dus ben ik er maar mee gestopt warm te eten nu behalve soep ;)
13/11/14: alle vooronderzoeken in dagopname
29/01/15: operatiedatum gekregen van Dr Marcoen
25/02/15: D-day! :)
01/10/16: terug beginnen vermageren na 10 maand stilstand: terug -9kilo
2017: van kledingmaat 50 naar een perfecte 42! :)

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 05 okt 2017, 15:00

Ik ben ondertussen 23 weken ver.
Alles gaat goed. Ik ben tot 18 weken misselijk geweest met overgeven 's morgens maar dat is overgegaan.
Sindsdien ben ik ook beginnen bijkomen maar zeker nog niet erg veel in dit stadium van de zwangerschap.
De meesten zijn nu +/- 5 kg bij, ik minder. Ik probeer gezond te blijven eten al heb ik veel sneller honger en moet ik veel vaker eten per dag. Af en toe kan ik het ook niet laten om eens een snoep of koek te eten. Als je zo vaak eet, wil je ook wel wat variatie, niet altijd fruit of yoghurt. Ik eet ongeveer elk uur à anderhalf uur.
Ik heb een tijdje veel last gehad met brood maar dat kan ik nu terug eten.
En ja, het voelt raar om de weegschaal terug de hoogte te zien ingaan. Ik merk dat ik toch schrik heb de 8 terug dichter te zien komen. Ik moet mezelf er af en toe aan herinneren dat het voor een goed doel is en dan heb ik er terug geen probleem meer mee.
Maar het is ook niet slecht dat je je bewust blijft van je gewicht.
Ik heb wel schrik doordat ik zo vaak (en dus wat meer) eet per dag dat zou blijven doen na de bevalling. Want dan moet je toch terug je patroon herzoeken van voor de zwangerschap en misschien is dat zo eenvoudig niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Ik denk dat er buiten het vaker eten, niet veel verschil is dan bij iemand die geen bypass gehad heeft.
Ik heb toch dezelfde kwaaltjes. Nu begin ik rugpijn te krijgen en minder goed te slapen.
Volgende week dinsdag moet ik op controle bij de chirurg. Benieuwd wat hij zal zeggen. Hij zag in januari alleszins geen problemen in een zwangerschap.

wdl

Bericht door wdl » 07 okt 2017, 18:33

28 weken ver hier, 6-7kg bijgekomen en volgens de diëtiste en diabetoloog perfect op schema!
Ik heb 3 weken moeten prikken en alle waarden zijn perfect! Moet nu tot aan de bevalling maar 1 dag per week meer bijhouden om zeker te zijn dat ze er vroeg bij kunnen zijn mocht er toch iets fout gaan met de suikers...

Ik eet ook meer suikers en de hele dag door. Dus mijn eetdagboek voor 4 dagen nauwkeurig bijgehouden en alles afgewogen etc en de diëtiste zei dat ik het voorbeeldig doe! Dat de zin in zoet heel vaak toeneemt, deels omdat je lichaam meer snelle suikers vraagt omdat de slaap slechter wordt.
Zo lang de porties zelf maar klein blijven is er geen enkel probleem. Ook zal de baby tegen je maagje beginnen duwen waardoor de porties vaak kleiner worden, waardoor je meer maaltijden zal nodig hebben om hetzelfde aantal ckal binnen te hebben.

Geen stress dus, het klinkt alsof je het ook perfect doet! ;)

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 09 nov 2017, 11:00

Ik weet dat er de laatste tijd weinig activiteit is hier op het forum maar aangezien er nog steeds weinig te vinden is over zwangerschap na gastric bypass, ga ik toch nog af en toe een update blijven geven.
Vandaag ben ik 28 weken ver. Alles gaat goed. Ik ben ondertussen zo'n 5 kg bijgekomen (wat minder is dan het gemiddelde voor deze termijn).
De baby stelt het ook goed qua gewicht, gemiddeld. Het zal wellicht geen zwaargewicht worden maar is zeker niet te licht. Mijn zoontje van 4 woog 3,385 bij de geboorte da's een normaal gewicht. Het zal wellicht terug zoiets zijn.

Qua voeding gaat alles goed. Ik eet 8 keer per dag, zoveel mogelijk fruit naast boterhammen en warm eten. Al durf ik ook eens een koek of snoep eten. Ik merk af en toe wel dat mijn lichaam (bij periodes) nood heeft aan meer dan fruit en yoghurt, soms heb ik na een uur al terug honger. Soms kan ik gemakkelijk 2 uur zonder eten. Het hangt vaak af van wat ik juist eet.
Ik blijf wel minder goed slapen en voel me nog steeds vermoeid. Het is niet dat ik fysiek te veel doe maar heb wel veel aan mijn hoofd (verhuis binnen 3 weken, tot dan niets kunnen doen voor de baby - geboortekaartjes, suikerbonen, kamertje, ....). Dus denk dat ik toch onbewust daar veel mee bezig ben en daardoor wat minder rust vind. Gisteren heb ik een slechte dag gehad. Ik had 's ochtends continu harde buiken, pijnlijke steken soms ook. Heb een halve dag verlof genomen en in de namiddag 3u in mijn bed gelegen. Dat bleek echt nodig. Vannacht dan wel weer elk uur gezien op mijn wekker dus vermoedelijk terug niet veel geslapen. Mijn ogen voelen in ieder geval heel erg zwaar aan.

De zwangerschap op zich ervaar ik toch als moeilijker dan mijn eerste (alhoewel ik toen een niersteen gehad heb en 1 week in het ziekenhuis lag). Ik ben toen ook niets bijgekomen (10 kg afgevallen door overgeven en terug op gewicht bij bevalling). Ik begin me nu echt wel "zwaar" te voelen. Veel zwaarder dan bij mijn eerste maar dat kan zijn omdat die buik gewoon meer opvalt nu ik slanker ben. Nu loopt er natuurlijk ook een 4-jarige kleuter rond die veel aandacht en energie opeist.
Morgen moet ik naar de diabeteseducator. Ik hoef dus geen suikertest te doen (gelukkig) maar wellicht ga ik wel moeten prikken om zwangerschapsdiabetes zeker uit te sluiten. Als er al iets mis is met mijn suiker zal het eerder te laag zijn dan te hoog denk ik. Ik voel me soms 's morgens nogal flauw en duizelig. Meestal betert het als ik wat meer gegeten heb. Een volgende controle bij de gynaecoloog is gepland op 23/11/2017.

wdl

Bericht door wdl » 14 nov 2017, 16:33

Overmorgen 35 weken ver en ondertussen volledig platte rust! Bijna elke nacht oefenweeën, overdag bij de minste inspanning (zoals koken, mijzelf douchen,...) harde buiken en rugpijn en sinds 2 weken soms terug overgeven ook als ik iets eet. Het is dus onwaarschijnlijk lastig en ik kan niet wachten tot ze er uit is!
Maar onze kleine meid stelt het super! Op 5 weken tijd is ze van percentiel 50 naar 80 gegaan, ondanks dat ik geen diabetes heb en alle bloedwaarden perfect staan! Van een perfect gemiddelde baby is ze dus naar een stevige meid gegaan, maar geen enkele reden tot paniek voor de gyneacoloog.
Ik ben nu 9 kg bijgekomen en tussen de laatste 2 wegingen in stabiel gebleven dus ook dat verloopt perfect en na de bevalling zou ik terug op mijn startgewicht moeten staan!

De eindspurt is in zicht voor mij, daarna begint weer een ander avontuur! :)

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 21 nov 2017, 11:48

Jammer dat je moet platliggen WDL maar zoals ze zeggen ... de laatste loodjes ..... nog even tanden bijten.
Gelukkig gaat alles goed met de baby.

Ik ben nu net 30 weken en heb ondertussen geprikt. Zeker geen zwangerschapsdiabetes, eerder wat waarden aan de lage kant. Ben nog eens naar de diëtiste gegaan en moet wat meer koolhydraten (trage suikers dus) eten. Eerder boterhammetjes dus ipv fruit. Ik at blijkbaar toch iets te weinig. Heb een schema meegekregen en nu 9 !!! eetmomenten per dag. Wat perfect was voorheen, is nu te weinig in het laatste trimester van een zwangerschap.

Donderdag op controle bij de gynaecoloog en dan weet ik meer over het gewicht van de baby en van mezelf want heb me sinds 28 weken niet meer gewogen. Ik zal het dan nog laten weten.

wdl

Bericht door wdl » 22 nov 2017, 08:05

Och, de suikervallen.. Hier ook een probleempje geweest, dan er een gewoonte van gemaakt plakkerige mueslirepen in de handtas te bewaren indien nodig en regelmatig eens havermout te eten om ze tegen te gaan.
Waar ik normaal mijn havermoutpap graag aanzoette, kan ik nu onwaarschijnlijk genieten van een kommetje havermoutpap met een banaan in of diepvriesaardbeien ;)

En inderdaad, de laatste loodjes! Voor ons beide nadert het einde! Spannend! :D

Plaats reactie