4 oktober !!

Alles wat je best weet voor de operatie!
Zet hier wanneer je geopereerd wordt, en dan kunnen we samen met jou aftellen!

Moderator: Mods & Admins

Berichtdoor Sas » 11.10.2006 20:04

Hey kookles ! :P Hebben wij hier op het forum eigenlijk een receptenrubriek? :idea:
Sas

Berichtdoor bloemenfee » 11.10.2006 22:01

Lilian
Afbeelding
GBP:07/12/2005 St-Jozefkliniek Mortsel Dr. Sirbu(-90,6kg)
BWC:17/12/2007 Dr.Sirbu
2e BWC:02/11/2009 Dr.Sirbu
bloemenfee

Berichtdoor em » 12.10.2006 09:03

hoi anita, dat ziet er goed uit (niet alleen de soep, jij ook :wink: !!) maar ik heb toch een vraagje. omdat de diëtiste van het ziekenhuis op vakantie was, heb ik gewoon een bundeltje gekregen met uitleg. daarin staat dat je ajuin, kolen, courgette, paprika moet mijden tijdens de eerste periode en dat lekkere soepje van jou bevat juist die ingrediënten ??
mocht jij die dan wel eten in de vloeibare periode ?
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wXFQth2/]
Afbeelding
[/url]
em

Berichtdoor em » 12.10.2006 09:46

ja bloemenfee die soep ziet er ook goed uit !! die gaan we eens proberen !
Afbeelding
[/url]
em

Berichtdoor em » 13.10.2006 11:55

hoi anita , ben net gaan winkelen maar vond geen heinz tomato fritto .wat is dat precies ?
Afbeelding
[/url]
em

Berichtdoor nouky » 13.10.2006 12:39

hoi Em
na mijn pc-crash lees ik nu pas dat je operatie al achter de rug is.
fijn te horen dat alles goed is gegaan en dat het afvallen lekker is begonnen.
succes met je vloeibare periode :lol: straks kun je weer genieten van iets knapperigs :wink:
Afbeelding
nouky

Berichtdoor Sas » 13.10.2006 12:45

Em, ik denk dat dat tomatenpulp is, zo'n dikke tomatensaus in brik weet je wel. Bestaat ook van tal van andere (huis)merken. Anita, correct me if I'm wrong ! :wink:
Sas

Berichtdoor bloemenfee » 13.10.2006 13:54

Lilian
Afbeelding
bloemenfee

Berichtdoor raafje33 » 14.10.2006 11:58

Em,

welkom terug met GBP! En nu afvallen maar :lol: :wink:

De ene chirurg schrijft langer vloeibaar voor dan de andere. Ik mocht al heel snel zacht en gepureerd eten en zelfs na 4 weken al over op gewoon eten. In overleg met mijn dietiste heb ik echter het zacht en gepureerd eten wat langer gedaan.
Maar hou je gewoon aan de richtlijnen die jij hebt meegekregen want als je kiest voor een operatie door een bepaalde chirurg of ziekenhuis hoort daarbij dat je hun richtijnen volgt :wink:

Ik wens je een goed herstel!

Groetjes,
Raafje
Afbeelding
raafje33

Berichtdoor em » 14.10.2006 14:59

hoi raafje, ben jij na de op nog bij de diëtiste geweest? hier bij ons moet dat niet.
maar daarom zit ik nu wel met problemen, ik weet niet goed wat wel en wat niet te eten. vanmiddag heb ik een tas broccolisoep gegeten (bedankt bloemenfee voor t recept) die soep was lekker maar een half uurtje later kreeg ik buikpijn, niet echt krampen maar zo'n zwaar gevoel in mijn buik. had ik dan geen ajuin mogen gebruiken? k kan echt niet genoeg afwisselen vind ik, alleen maar modifast en wat witte yoghurt of plattekaas, een potje cremosso en wat bouillon.
op het ene blad van mijn diëtiste staat dat ik fruitpap mag eten, maar op het volgend blad staat bij stap 2 : nu mag je wat gestoofd of gemixt fruit eten. nu weet ik het niet meer...
daarom een oproep aan iedereen : wat mag je tijdens de vloeibare periode nog eten? niet dat ik honger heb, maar gewoon voor de afwisseling. bedankt !
Afbeelding
[/url]
em

Berichtdoor raafje33 » 14.10.2006 16:21

Ik mocht vrijwel meteen zacht en gepureerd eten en heb geen echte recepten meegekregen. Wel werd gezegd de 1e twee weken alleen groenten te gebruiken die licht verteerbaar zijn (en ajuin is niet licht verteerbaar!). Tik in Google maar eens "licht verteerbare groente" in en je krijgt diverse links te zien naar websites waar je lijsten zult vinden wat wel en niet licht verteerbaar is.

In het begin pureerde ik trouwens ook altijd heel zacht gekookte bloemkool, worteltjes en broccoli door een bouillonnetje. Heel simpel en heeeeeerlijk!

En over die dietiste: ik volg hier in Nederland een soort van na-traject. Gedurende een jaar na de operatie kan ik onbeperkt gebruik maken van verpleging, dietiste en psycholoog en die zijn allen deskundig op het begeleiden van mensen na een maagband of GBP. Ben blij dat mijn ziektekostenverzekering dit aanbiedt en ik vind eigenlijk dat iedereen na een maagband of GBP zo'n nazorgtraject zou moeten kunnen volgen.

Succes met je soepjes en zoek even een lijst van lichtverteerbare groentjes op he?!

Raafje
Afbeelding
raafje33

Berichtdoor anita » 14.10.2006 19:12

hey em,

sorry voor de laattijdige reactie :oops: . heinz tomato fritto is inderdaad een soort tomatenpulp van heinz die kan dienen als basis voor soepen en sauzen. ik mocht een lekker dikke wintersoep maken van de dokter en heb dat dus ook gedaan :lol: :lol: ik heb die soep van in het begin gegeten en ze is me goed bevallen. ze is dan wel heel goed gaar gekookt en heel goed gemixt, maar verder heb ik nergens last van gehad. maar ik heb wel een vraagje, is tijdens je operatie ook preventief je gal weggehaald? want dan moet je die dingen inderdaad mijden de eerste week na de operatie. ikzelf heb mijn gal moeten laten verwijderen op 28/08 en toen mocht ik die dingen ook een week niet eten. maar na mijn gbp waren eigenlijk de enige verboden dingen suikers en vetten. voor de rest heb ik de eerste 14 dagen vloeibaar moeten eten, daarna 4 weken gepureerde voeding en dan mocht ik overschakelen op vaste voeding. rauwkost en rauw fruit ben ik beginnen proberen na 3 maanden post op ongeveer, voorheen maakte ik daar een stoofpotje van vb appelmoes, gestoofde peertjes etc. kwestie van toch iets van fruit te kunnen eten.

hopelijk heb je hier nog iets aan. nogmaals sorry voor mijn laattijdige reactie.

kheb vandaag nog een groentesoepje gemaakt

500 gram gesneden julliennegroenten (koeltoog aldi of andere supermarkt)
1 kleine ajuin zeer fijn gesneden
1 gele paprika zeer fijn gesneden
2 teentjes knoflook zeer fijn gesneden
2 liter water
3 blokjes kippenbouillon

beetje boter in de pot doen en ajuin en knoflook glazig stoven
soepgroenten en paprika bijvoegen en even laten stoven
water toevoegen en laten koken tot de soep goed gaar is
dan de kippebouillon toevoegen en nog 5 minuutjes laten koken
goed mixen en nog even opkoken
smakelijk!

deze soep at ik ook van in het begin, toen gemixt maar nu na 8 maanden eet ik ze zo.

groetjes,
anita
84.5 kg Bmi 29 na gbp
136.7kg Bmi 46.7 voor gbp

AZ Sint Jozefziekenhuis
Dokter Caluwé 23/02/2006, GBP
Dokter Bronckaerts 29/01/2008, BWC
Dr. Bronckaerts, borstlifting/verkleining 31/03/09
anita

Berichtdoor em » 14.10.2006 20:36

hoi raafje, nee zo'n nazorg kennen we hier niet. en idd de lichtverteerbare groentenlijst heeft geen ajuin erbij staan !
anita, ik ga jouw receptje ook proberen, kwestie van iets anders eten, want ik ben dit echt al moe! :x
voor zover ik weet is mijn gal niet verwijderd, de dokter zou dat toch wel gezegd hebben denk ik.
ben vandaag naar de natuurwinkel gegaan voor produkten zonder suiker, maar de meeste produkten bevatten rietsuiker, mag dat wel ? het enige wat ik daar vond is een puddingmouse van prodia zonder suiker (die kreeg ik ook al in het ziekenhuis) lekker ! :P :P en een soort biologische pudding zonder suiker. die ga ik ook eens proberen.
voor het eerst sinds de op heb ik nu honger. ik weet niet goed wat ik nu nog kan eten. misschien nog een tas bouillon? ik zag trouwens dat er in blokjes kippenbouillon wel suiker zit en in de rundsblokjes niet. mag ik die toch allebei gebriken ?
Afbeelding
[/url]
em

Berichtdoor anita » 14.10.2006 20:58

hey em,

die bouillon blokjes mag je gebruiken hoor. ik koop altijd de vetarme bouillon van knorr en ik verdraag die goed. wat betreft puddinkjes en yoghurtjes en zo, vitalinea heeft best wel een uitgebreide keuze aan producten met 0%suiker en vet, die mag je allemaal hebben en ze zijn meestal minder duur dan in een natuurvoedingswinkel. met die rietsuiker zou ik wel oppassen, want het is en blijft een gewone suiker he. ik weet niet of je die kan verdragen, ik vrees eigenlijk van niet omdat je nog maar zo kort geopereerd bent. meestal verdraag je suikers enkele maanden na de operatie veel beter, maar ik tot nu toe nog steeds niet en vind het voor mezelf niet erg, dan kom ik ook niet in de verleiding om te snoepen. ik had kort na mijn operatie zelfs ne dumping van ne gewone vitabis, terwijl ik die wel in de fruitpap mocht doen van de diëtiste en aan het fruit lag het niet want dat had ik eerst al één voor één uitgeprobeerd voor dat ik fruitpap maakte. was ongeveer zes weken na mijn operatie geloof ik dat ik fruitpap had gemaakt en was meteen ook de laatste keer.
wanneer je dokter de gal mee verwijderd dan zegt die dat normaal gezien ja, indien hij hierover niks heeft gezegd dan zal jij die van jou nog hebben vermoed ik. normaal gezien kan je dan van die soepjes weinig last hebben en je kan er eventueel de ajuin uitlaten he maar dan weet ik niet of het soepje nog lekker is. ik heb ze vanaf het begin zo gemaakt en ik verdroeg ze wel goed. maar iedereen is anders, proberen is de boodschap en als het niet lukt dan moeten we zoeken naar iets anders he. maar je mag stilaan al gemixte voeding beginnen eten hoor, en dan s'morgens een beschuitje in plaats van vloeibaar, op mijn beschuitjes deed ik dan smeerkaas, jonge kaas light, effi confituur maar zonder de stukjes en als ik ze op at dan zeeeeeer goed kauwen. dan zijn enkel nog de tussendoortjes vloeibaar he en dan verdwijnt je hongergevoel ook beter. ook ik had honger in de vloeibare periode, maar eens ik gemixte voeding mocht hebben bleef ik langer verzadigd :lol:
veel succes!
anita
84.5 kg Bmi 29 na gbp
136.7kg Bmi 46.7 voor gbp

AZ Sint Jozefziekenhuis
Dokter Caluwé 23/02/2006, GBP
Dokter Bronckaerts 29/01/2008, BWC
Dr. Bronckaerts, borstlifting/verkleining 31/03/09
anita

Berichtdoor bloemenfee » 14.10.2006 21:38

Die ajuin is wel zwaar. ik verdroeg die in het begin ook niet.
Dan laat je die er gewoon uit. Is even lekker.
Je kunt dit zelfde ook met bloemkool maken hoor.

En die fruitpap werd mij aangeraden fruit uit blik te nemen (in eigen nat). en dit te mixen. Het zou beter verteerbaar zijn. :wink:

Na de vloeibare periode kun je dan vers fruit nemen.
Lilian
Afbeelding
bloemenfee

VorigeVolgende

Keer terug naar VOOR de Gastric Bypass!