Voor-vraagjes

Alles wat je best weet voor de operatie!
Zet hier wanneer je geopereerd wordt, en dan kunnen we samen met jou aftellen!

Moderator: Mods & Admins

Evy P

Re: Voor-vraagjes

Bericht door Evy P » 15 mar 2017, 19:13

Goed om te horen dat alles goed verlopen is!
In het begin is het inderdaad wat zoeken met die eetmomenten. Zeker als je nog in een vloeibare/puree periode zit, loopt alles zo wat door mekaar. Eenmaal je ook vast voedsel terug mag, zal dat wat makkelijker zijn om hoofdmaaltijden en tussendoortjes te kunnen timen.
Die opvlieger waar je het over hebt zou gerust een vorm van dumping kunnen zijn, alhoewel mij dat raar lijkt als je nog in de shake periode zit. Tenzij je te snel drinkt, daar kan het zeker ook van komen.
Dat koud hebben is normaal. In het begin is dat louter nog effect van de operatie en verdoving, later is het net zoals Herman zegt een jas minder. Ik had vroeger nooit dikke pulls nodig, heb er deze winter 5 gekocht. Brr! :P
GBP: 30/06/2015, dr. Muysoms, AZ Maria Middelares, Gent

Afbeelding

ayanti

Bericht door ayanti » 18 mar 2017, 16:34

Ik heb geen problemen met pulls :D ik hou ervan, en nog liefst die met een colltruitje... MMMM lekkah warm!
Zou wel een stukje fruit opkunnen of fruitsmoothie maar het mag niet :( Alleen maar Modifast 6x p dag, of max 2x p dag magere zonder suiker natuuryoghurt of witte kaas. Ik had ook speciale Fresubin soep met tomaat in huis gehaald (dat mocht) maar ik voel me daar nooit lekker van dus die valt af.

Vandaag wel een wat mindere dag, ben vannacht wakker geworden: half me verslikkende in een slijm, neus potdicht en spontane traanoogjes. Toch ergens een verkoudheid in tussentijd opgeraapt =(
Word de slijmen wel beetje beu, doet pijn bij t hoesten en het is vooral alsk ga liggen dat ze naar boven hoppen en ik me moet haasten voor een kussen om tegen te drukken.
Misschien is het maar mijn idee maar ik denk dat t ook daardoor komt dat ik nu een zeer plekje net boven mijn navel heb (zit ook net boven een wondje). Voelt ook vreselijk heet daar en licht pijnlijk bij het drukken, al is het ook weer juist in de buikplooi dus :s Ik weet niet goed wat ik ervan moet maken.

Het is zo anders dan voorheen, toen wist je nog dat pijn in je onderrug nog gewoon pijn was of een borrelende buik dat je honger had of interne 'boertjes' dat je wat had verkeerd gegeten. Nu vind ik het een stuk moeilijker om de signalen te interpreteren en of het normaal is of niet

oetker

Bericht door oetker » 19 mar 2017, 11:35

Bij hoesten voel je dat echt wel bij de wonden.
Boven de navel heeft ook een sonde gezeten.
Wel even in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken.
Zo kort na de operatie een kou oplopen is extra vervelend.
Je voelt je al niet geweldig en dan dat er nog overheen.
Anders even naar de huisarts.

Herman
febr. 2016: NOK Velp BMI 36 118 kg door fout NOK afgewezen..
aug 2016 traject Jan Palfijn Gent opgestart.
01 febr 118kg BMI 36.4
13 dec 110kg GBP Dr vlodrop
20 dec 104 kg
2017
19 jan 99 kg
02 mrt 95kg
13 apr 90kg
11 jun 85kg

ayanti

Bericht door ayanti » 19 mar 2017, 11:42

Heb morgen een afspraak bij de huisarts. Dan zouden mijn hechtingen eruit moeten.
Ga hem terwijl ook mijn andere vragen stellen. Plekje boven de navel is toch weer wat gevoeliger dan gisteren. Krijg nu af en toe kleine steekjes maar er zit geen verkleuring ofzo op men huid

oetker

Bericht door oetker » 19 mar 2017, 15:49

Kan ook een allergische reactie zijn.
febr. 2016: NOK Velp BMI 36 118 kg door fout NOK afgewezen..
aug 2016 traject Jan Palfijn Gent opgestart.
01 febr 118kg BMI 36.4
13 dec 110kg GBP Dr vlodrop
20 dec 104 kg
2017
19 jan 99 kg
02 mrt 95kg
13 apr 90kg
11 jun 85kg

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 20 mar 2017, 10:16

Dag Ayanti,

Die littekens kunnen toch lang gevoelig blijven hoor. Ik ben al meer dan een jaar post-op en heb af en toe plots nog eens jeuk/licht steekje thv van één van mijn littekens. Da's normaal. Eens de hechtingen eruit zijn is het nog wat opletten maar toch al veel comfortabeler. Je voelt het nog wel een tijd hoor bij niezen, bukken, ....
Die opvliegers tijdens het eten, had ik ook. Ik dacht ook dat het normaal was maar mijn diëtiste zei inderdaad dat het een vorm van dumping is (vermoedelijk door iets te veel of te snel te eten).
En het koud hebben....tja, ik ben in januari vorig jaar geopereerd. Ik lag in mijn bed in een flanellen pyjama met eronder een t-shirt met lange mouwen, chauffage volle bak en een vierseizoenen dekbed (dubbel dus voor in de winter). Mijn echtgenoot zweette zich een ongeluk en ik lag te beven van de koud. Ik kon mij niet verwarmen. Dus ook niet abnormaal. Zelfs in de zomer had ik niet zo snel warm genoeg om in een topje rond te lopen. Voordeel is dat je 's zomers echt niet meer zoveel zweet als voorheen. Da's leuk hoor.
Geef het allemaal wat tijd. Je leert wel alle signalen van je lichaam herkennen en ernaar te handelen.
Het is echt wel heel belangrijk naar de toekomst toe om zes eetmomenten in te schakelen. Nu is het moeilijk maar uiteindelijk gaat je lichaam eraan gewoon worden en gaat het allemaal gemakkelijker. Het is echt nodig naar de toekomst toe. En zoals Oetker zegt. Een glas melk of soep, 2 hapjes yoghurt is voldoende. Als het maar iets is. De hoeveelheden die je kan eten nemen na enkele maanden ook wat toe.
Het is de eerste maanden echt zoeken en ontdekken. Soms valt het mee en soms tegen. Allemaal normaal.
Veel succes.
GB 25/01/2016 - Prof. Van Nieuwenhove UZ Gent (123 kg).
04/01/2017: 71,1 kg.
07/06/2017: 71,5 kg.
Stabiel sinds 01/2017 (schommelend tussen 71 en 72,5 kg).

Plaats reactie