Gastric bypass bmi 33

Hier staan de verhalen, ervaringen van alle mensen die een gastric bypass ondergaan hebben.

Moderator: Mods & Admins

Plaats reactie
Kaatje84

Gastric bypass bmi 33

Bericht door Kaatje84 » 02 jan 2017, 14:54

Goedemiddag allemaal,

Ik ben Kaatje (niet mijn echte naam... ;-)), ik ben 32 jaar en heb een bmi van 33. Ik ben me aan het oriënteren op een gastric bypass. Ik ben al jaren te zwaar. Ook verschillende keren 10-15 kg afgevallen, maar het komt er steeds weer bij. Mijn gewicht belemmert mij enorm. Ik heb een laag zelfbeeld en zit niet lekker in mijn vel. Ik heb er geen vertrouwen in dat het me lukt om op gewicht te blijven, als het me al lukt om af te vallen. Omdat ik niet jarenlang wil sukkelen, me verdrietig en somber wil voelen en heel gefrustreerd wil raken, om vervolgens een heel belangrijk deel van mijn leven 'kwijt' te zijn, wil ik misschien een afspraak maken bij een arts. Mijn bmi is 'laag', maar ik heb het gevoel dat deze ingreep op de belangrijke gebieden mijn kwaliteit van leven gaat vergroten. Wel heb ik drie jonge kinderen, ik ben bang voor eventuele complicaties. Ik zag dat meerdere mensen met een lager bmi deze operatie hebben gedaan en zelf betalen. Daar heb ik vrede mee. Wie kan mij hier meer over vertellen?

oetker

Re: Gastric bypass bmi 33

Bericht door oetker » 02 jan 2017, 16:34

Ik heb de GBP laten uitvoeren bij Dr vlodrop in AZ Jan Palfijn Gent 13 dec j.l.
De vooronderzoeken en de operatie ogeveer €7500. (facturatie loopt nog).
Je kunt haar gewoon een mail sturen voor een afspraak.
Die raadpleging kost €25.- en dan ben je voorgelicht.

[email protected]

Gezien je leeftijd zou ik voor een Gastric sleeve gaan.
Je maag wordt kleiner maar het darmstelsel blijft in tact.
Mijn zoon met dezelfde leeftijd heeft daar ook voor gekozen en is nu 23 kg kwijt na 8 weken. (woog 152kg)

Succes met je besluit.

Herman
febr. 2016: NOK Velp BMI 36 118 kg door fout NOK afgewezen..
aug 2016 traject Jan Palfijn Gent opgestart.
01 febr 118kg BMI 36.4
13 dec 110kg GBP Dr vlodrop
20 dec 104 kg
2017
19 jan 99 kg
02 mrt 95kg
13 apr 90kg
11 jun 85kg
07 sep 83.5kg

patapoef

Bericht door patapoef » 03 jan 2017, 09:14

Hey Kaatje

Ik heb op 7/11/16 een korte GBP ondergaan bij Dr Dillemans in Brugge. Mijn BMI was 31,5. Dillemans was zo goed als de enige die me wou opereren met zo'n laag BMI.
Mijn operatie was 5800 euro en per dag dat ik eerder naar huis ging, gaat er 500 euro af. Ik ben na 1 nacht naar huis gegaan en betaal dus 4800 euro.
Ondertussen ben ik al 11 kg kwijt en kei blij.

Kaatje84

Bericht door Kaatje84 » 03 jan 2017, 09:36

Oh wauw! Dat zou ik ook graag willen! Waarom heb je gekozen voor een Gastric bypass? Ik zie ook informatie over een Gastric sleeve en een mini Gastric bypass. Ik zou dat willen overleggen met een arts, maar neig nu ook wel een beetje naar een Gastric sleeve.

Welke dingen worden besproken in een voorgesprek?

Eerlijk gezegd valt de prijs me wel mee. Ik dacht dat ik misschien wel tussen de 7000 en 9000 euro kwijt zou zijn.

Kom jij ook uit Nederland Patapoef?

patapoef

Bericht door patapoef » 03 jan 2017, 11:50

ik kom uit belgie.

GBP, mini GBP of sleeve beslist de arts zelf eigenlijk.
Sleeve is aan te raden voor volume eters en minder voor snoepers.

Bij mij is een korte GBP gedaan, dit wil zeggen 75 cm darm omgeleid ipv 130 cm darm.
Bij een GBP is je maag verkleint waardoor je minder kan eten en de darm omleiden zorgt dan weer dat je minder uit je eten opneemt (lees dus ook calorieën, maar ook vitamines).

Het eerste gesprek is om te bepalen wat en hoe dat zal verlopen. Je krijgt dan een lijst mee voor bloedonderzoek.
In een tweede gesprek moet je de broedresultaten meebrengen. En eventueel verdere tests doen (longen, endocrinoloog etc), maar dit was bij mij niet nodig.

Let wel ik had in juli m'n eerste afspraak en ben pas in november geopereerd... er zit dus wel heel wat tijd tussen.

patapoef

Bericht door patapoef » 03 jan 2017, 11:51

belangrijk is dat je eerlijk bent tegen de arts over wat je eet. Volumes, snoepen enz.
Je hoeft daar geen verhaaltjes te verzinnen.
Pas dan kan hij beslissen wat jij juist nodig hebt.

patapoef

Bericht door patapoef » 03 jan 2017, 11:54

Sleeve koste bij Dillemans 4800 euro en ook daar ging 500 euro per dag af als je vroeger naar huis gaat. Dus kan voor minimum 3800 euro

Kaatje84

Bericht door Kaatje84 » 03 jan 2017, 12:55

Ja, ik ben wel echt een snoeper! Dus wat dat betreft dan misschien toch de GBP beter. Ik begrijp dat de arts daar het meeste kijk op heeft, maar ik was benieuwd naar de redenen.

Ik dacht dat de termijn misschien wat korter was, maar we zien het wel. Nu ik besloten heb dat ik het graag wil, wil ik het ook wel graag zo snel mogelijk... Ik ben er gewoon ontzettend aan toe om lekkerder in mijn vel te zitten!

Kaatje84

Bericht door Kaatje84 » 03 jan 2017, 13:18

Wat fijn dat je zo blij bent patapoef! Hoe is de operatie gegaan? Nog veel pijn gehad? Hoe snel was je weer op de been en aan het werk? Hoe heb jij het gedaan met je werk? Heb je verteld wat je ging doen?

Ik vind het allemaal wel erg spannend. Ik heb zo'n 60 collega's en heb er weinig behoefte aan dat iedereen ervan op de hoogte is. Bovendien werk ik op een school, dus heb ook te maken met ouders en kinderen. Misschien is een operatie in de vakantie wat dat betreft wel het beste... Daarnaast ben ik best wel bezig met de risico's. Ik heb drie kleine kinderen (en een man) en wil geen beslissing nemen die hen gaat schaden.

patapoef

Bericht door patapoef » 03 jan 2017, 15:23

Hey Kaatje

IK ben maandag ochtend als eerste geopereerd om 7u30. Tegen 11u terug op de kamer. 's avonds ben ik al zelf naar toilet kunnen gaan.
De eerste dag slaap je bijna constant. Op dinsdag was ik veel frisser en heb ik een hele dag tv gekeken. Tegen de middag was ik verlost van baxters en easyflow (drain) en heb ik een yoghurtje gegeten. Dinsdag avond tegen 19u ben ik naar huis vertrokken en dat viel redelijk goed mee (1u20 rijden). Woensdag was ik een dag alleen thuis met mijn peuter... best lastig, maar gelukt. Woensdag at ik een beschuit 's ochtends, yoghurt overdag en soep 's avonds. Eten lukte beter dan drinken (thee ging veel makkelijker dan water).
Verder heb ik met de pot meegegeten... beetje puree met groenten onder enzo... alles wat zacht was. Honger heb je niet.
Maandag (1 week na de operatie) ben ik terug fulltime aan het werk gegaan op bureau (ik ben zelfstandig) en dat lukte. Zitten ging toen beter dan liggen. Ik kroop wel iedere avond graag om 21u in bed en sliep tot 7u.

Na 4 weken ben ik de eerste keer mee weg geweest. Een babyborrel... wat hapjes lukte goed en het glaasje cava heb ik een hele avond over gedaan. Nadien heb ik stilaan de draad opgenomen en mee op resto geweest. Ik eet dan een voorgerecht ipv hoofdgerecht.
Uiteraard trekt het de eerst 2-3 weken allemaal. ook de lucht die ze in je buik blazen om werkruimte te creëeren is lastig. Je bent de eerste 2 weken precies meer opgeblazen dan voordien.

Ik moet wel zeggen dat ik steeds uitzonderlijk snel herstel. Ik zeur ook niet als iets pijn doet. Ik wou dit zo graag dat ik me voornam er niet over te klagen. 't is allemaal maar hoe je ingesteld bent. Denk maar dat iedere dag beter gaat.

Buiten mijn man weet niemand het. Ook mijn familie of ouders niet. Het was ook niet zo moeilijk om het te verstoppen. Enkel op kerstavond heb ik gezegd dat ik buikgriep had en heb ik dus weinig gegeten aan tafel.
Ik val nu ongeveer 700 gr à 1 kilo af per week. Dat is perfect te verantwoorden als je "dieet".

Ik had ook een laag zelfbeeld en voelde me vreselijk in mijn vel. Ik heb de kans genomen en denk niet dat ik het me ga beklagen. Ik stond op oudjaar weer te schijnen in een jurkje en voel me al veel zekerder. Wat gaat dat zijn tegen de zomer ;-)

Als ik iets in mijn hoofd heb, moet het gebeuren en dan is er maar één weg en die is vooruit. Ik ben volop voor m'n doel gegaan en heb daar niemand voor nodig. Ik begrijp dat ik misschien kort door de bocht ga, maar uiteindelijk moet je het voor jezelf doen en niet voor iemand anders.

Kaatje84

Bericht door Kaatje84 » 03 jan 2017, 20:04

Ik vind het heel fijn om dit te lezen! Super voor je dat je zo snel herstelt! Ik sta er wel een beetje hetzelfde in als jij denk ik, dus ik ben benieuwd hoe het gaat lopen...

Kaatje84

Bericht door Kaatje84 » 04 jan 2017, 16:19

Zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hebben?

roeltje

Bericht door roeltje » 05 jan 2017, 07:30

Hoi Kaatje, wat je BMI betreft kan ik je niet helpen (het mijne was een stuk hoger) maar ik ben ook een Nederlandse en ben in Turnhout geopereerd nu net iets meer dan een jaar geleden. Ik heb een GBP gekregen en ben er zeer tevreden over.
Wat je ook beslist, laat je goed voorlichten en succes!

Kaatje84

Bericht door Kaatje84 » 05 jan 2017, 23:29

Dank je wel! Ik ga morgen even bellen...

Kaatje84

Bericht door Kaatje84 » 06 jan 2017, 22:40

Nou, ik heb gebeld! Ik heb 27 maart (pas) een afspraak. Ik had gehoopt dat ik eerder kon komen...

Plaats reactie