Mij verhaal start op 23 mei

Hier staan de verhalen, ervaringen van alle mensen die een gastric bypass ondergaan hebben.

Moderator: Mods & Admins

whiterose

Mij verhaal start op 23 mei

Bericht door whiterose » 11 mei 2016, 20:59

Hallo allemaal,

Na veel wachten heb ik eindelijk mijn datum.
23 mei is mijn D day. (Ik ga voor een sleeve) En ik kom net van bij de chirurg, voor de laatste besprekingen. En nu eenmaal in mijn zetel beginnen te vragen naar boven te komen.

Waarom dient een gastroscopie?
Eerst was daar sprake van maar vandaag niets meer over gehoord...

En ik lees soms dat je op intensieve moet liggen... is dit altijd zou?

Hoe verloopt de betaling? Welke factuur mag ik verwachten? Ik heb een hospitalisatie verzekering bij kbc.
De papieren met de cm wordt rechtstreeks met het ziekhuis inorde gebracht?

Wat neem ik mee naar het ziekenhuis?

Hoelang tot wanneer je terug optimaal kan functioneren?

Hooo... ik ben precies al wat zenuwachtig.

Vriendelijke groetjes
Gastric sleeve: 23/05

C&C

Re: Mij verhaal start op 23 mei

Bericht door C&C » 11 mei 2016, 21:22

Mij is verteld dat het nodig is om te zien of je in je maag een ontsteking hebt. Is dit het geval, kunnen ze je niet direct opereren, maar moet dit eerst verholpen worden met medicatie. Na de operatie kan men niet meer in je maag kijken.

En ik lees soms dat je op intensieve moet liggen... is dit altijd zo?
Ik heb een dag en nacht op intensieve gelegen. Voor mij geen probleem, want ik slaap na een narcose toch altijd lang. De verzorging is er ook intensiever, aangezien er twee patiënten per verpleger zijn. De volgende dag, na de sliktest, mocht ik naar mijn kamer. Ik heb dan al direct een kleine wandeling op de gang gemakt.

Hoe verloopt de betaling? Welke factuur mag ik verwachten? Ik heb een hospitalisatie verzekering bij kbc.
De papieren met de cm wordt rechtstreeks met het ziekenhuis in orde gebracht?
Daar kan ik niet direct op antwoorden. Ik heb deze week mijn factuur gehad en moet het nog binnenbrengen bij het OZ.

Dit had ik bij:
Toiletgerief.
Twee losse trainingsbroeken, zonder elastiek, maar met een bandje en een koortje zodat je het zelf kan aantrekken
Makkelijke aanstekers als sloefen.
losse t shirts of iets met knopjes.

Hoelang tot wanneer kan je terug optimaal kan functioneren?
Ik heb een GBP gehad op 24 maart.
Donderdag operatie en zaterdag naar huis.
Van pijnstillers heb ik bijna geen gebruik gemaakt.
Direct in mijn eigen bed geslapen, dus de trap was geen probleem.
Op dinsdag ben ik al naar de winkel geweest met mijn man en zo elke dag wel een stapje in de wereld gezet.
Na twee weken mijn eerste wandeling met de hond.
En zo ging het stapsgewijs elke dag beter.
Ik was nog wel snel moe en voel dit zelfs nu nog.
Omdat ik een fysieke job heb en ik ook mijn maagring heb laten verwijderen, ben ik na zes weken terug gaan werken.

Veel succes, het gaat allemaal goed komen. :P

whiterose

Bericht door whiterose » 11 mei 2016, 21:38

C&C,
Hartelijk dank voor je antwoord..

Dus ik vraag best nog eens hoe het zot met die gastroscopie? Want ben er wel wat bang voor :roll:

Ik ben nog nooit onder narcose geweest, dus heb wel wat schrik. Alvast bedankt voor je steun en jij veel succes verder. Grtjs

Pinkje

Bericht door Pinkje » 11 mei 2016, 22:02

Die gastroscopie dient om te kijken of je geen bacterie hebt in U maag. Heb je een bacterie geen operatie tot ze weg is. Je krijgt antibiotica er voor en dan kijken ze opnieuw. Is toch bij een GBP zo, weet niet of het bij een sleeve ook zo is want mee een GBP kunnen ze niet meer aan die oude maag. Dus ze moet bacterievrij zijn. Waarom ze het vandaag niet gedaan hebben, je moet nuchter zijn er voor. Het beste is van een roesje te vragen, je slaapt een half uurtje en het is voorbij zonder dat je het gemerkt hebt. Ik weet van mijn eigen nooit meer zonder narcose. De voorwaarden dat ze stellen is dat je niet alleen komt, er moet iemand bij U zijn om naar huis te gaan. Maar zeg het een 30 min en je bent terug wakker.
De kostprijs: We hebben het zonder hospitalisatieverzekering nu, in een meerpersoonskamer. Je mag rekenen op een opleg van 1200 à 1300 €. Daar is de mutualiteit al in tussen gekomen. Nu is het aan U, betaald U verzekering een één persoonskamer want de erelonen lopen wel hoog op dat je voor geen verassingen komt te staan dat ze er niet in tussenkomen in een één persoonskamer. Wat betaald U verzekering terug? is moeilijk op antwoorden want elk een verzekering is anders. Ik weet van de mijne, bij argenta ik mocht in een 2 persoonskamer ( betaal maar voor zo een kamer) en hebben zij die 1200 € terug betaald. Dus mijn GBP koste mij 0 €.
Wat betreft die intensieve, heeft ook te maken in welk ziekenhuis. Bij de ene erin, bij de andere niet. Gewoon losse kledij mee nemen, je zit mee die wondjes en de drains en ze blazen U op en is niet direct ontzwollen. Zo voel je U makkelijker.
Ik wens U alvast veel succes.
GBP 17.02.09 in Roeselare Dr Bart Smet
Interne darmhernia 28.07.2010 Dr Pattyn
50 kg afgevallen van 108 kg naar 58 kg
BMI 21,6
BWC 22 maart 2011 Dr Bart Smet
Gal verwijderd op 11 januari 2016 Dr Bart Smet

C&C

Bericht door C&C » 11 mei 2016, 22:53

whiterose schreef:C&C,
Hartelijk dank voor je antwoord..

Dus ik vraag best nog eens hoe het zot met die gastroscopie? Want ben er wel wat bang voor :roll:

Ik ben nog nooit onder narcose geweest, dus heb wel wat schrik. Alvast bedankt voor je steun en jij veel succes verder. Grtjs
Voor mij was het de tweede gastroscopie die ik heb ondergaan. Ik heb het gewoon ondergaan, rustig blijven en verstand op nul. Ik heb het geluk dat ik het goed kan verdragen.

Mijn gbp is nu 7 weken geleden gedaan en ben er gelukkig mee.
Mijn derde dag aan het werk en het gaat heel goed.

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 12 mei 2016, 09:38

Heb ik zelf niet moeten doen. Maar het lijkt me logisch dat ze zeker willen zijn dat er niets mis is met je maag voor ze opereren.

En ik lees soms dat je op intensieve moet liggen... is dit altijd zo?
Ik heb niet op intensieve gelegen. Ik ben om 8uur geopereerd, ben iets na 11u wakker geworden op de ontwaakzaal en was om 13u terug op mijn kamer. Ik had geen drains en geen sonde (misschien ligt het hieraan).

Hangt af van de voorwaarden bij je hospitalisatieverzekering. Terugbetaling was bij mij ok voor de mutualiteit (aangevraagd door chirurg) dus de factuur was al minder. Ik had een derdebetalersregeling van mijn werk. Het UZ Gent heeft de factuur rechtstreeks naar mijn hospitalisatieverzekering gestuurd. Heb niets moeten voorschieten. Enkel een kleinigheid zelf moeten betalen voor zaken waar de verzekering niet in tussenkomt (TV + water of zo): 21€. Best wel vooraf contact opnemen met KBC of je vooraf iets moet doen. Ik heb wel alle verslagen van chirurg, endocrino, diëtiste + kopie van aanvraag mutualiteit moeten doorsturen.

Toiletgerief.
Losse pyjama's of broeken.
Sloefen
Losse t-shirts.
Lippenzalf had ik ook mee want eerste dag mocht ik niet drinken en heel droge lippen.

Hoelang tot wanneer kan je terug optimaal kan functioneren?
Ik ben 5 weken thuis geweest maar na 3 weken was ik er eigenlijk door.
Eerste week had ik nog veel pijn en ging ik eigenlijk alleen van bed naar zetel en naar tafel om te eten.
Toen de nietjes eruit waren na 10 dagen was het veel beter.
Ik vind drie weken een absoluut minimum, 4 à 6 eigenlijk ideaal.
GB 25/01/2016 - Prof. Van Nieuwenhove UZ Gent (123 kg).
04/01/2017: 71,1 kg.
07/06/2017: 71,5 kg.
Stabiel sinds 01/2017 (schommelend tussen 71 en 72,5 kg).
17/10/2017: 75,1 kg (24 weken zwanger).
09/11/2017: 76,2 kg (28 weken zwanger).

whiterose

Bericht door whiterose » 12 mei 2016, 11:16

Waren jullie al allemaal 100% zeker van de terugbetaling van de mutualiteit en van de verzekering? Ik had graag met 100% zekerheid geweten dat alles inorde komt. En dat ik achteraf voor geen verassingen kom te staan. Mij BMI is 36. Maar heb licht verhoogde slaapapnue... dus echt wel een twijfelgeval. Hebben jullie een idee hoe de kansen liggen?

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 12 mei 2016, 12:00

Normaal met slaapapneu en BMI 35+ is er terugbetaling maar het is aan de chirurg om een aanvraag te doen naar de mutualiteit die gestaafd moet worden natuurlijk met een verslag over de slaapapneu. Als je operatie kortbij is kan het natuurlijk zijn dat er nog geen beslissing is voor de operatie. Bij mij zat er drie maand tussen akkoord team en operatie dus ik wist voor de operatie dat er terugbetaling was.

C&C

Bericht door C&C » 12 mei 2016, 15:37

whiterose schreef:Waren jullie al allemaal 100% zeker van de terugbetaling van de mutualiteit en van de verzekering? Ik had graag met 100% zekerheid geweten dat alles inorde komt. En dat ik achteraf voor geen verassingen kom te staan. Mij BMI is 36. Maar heb licht verhoogde slaapapnue... dus echt wel een twijfelgeval. Hebben jullie een idee hoe de kansen liggen?
Ik wist verschillende weken op voorhand dat ik een terugbetaling kreeg.
Ik had een BMI van 35,5,, maar had een maagring.

whiterose

Bericht door whiterose » 04 jun 2016, 11:07

Het is nu bijna 2weken geleden.
En alles gaat vrij goed... soepjes, yoghurtjes, sapjes,...
De pijn valt mee, enkel heb ik soms wel pijnlijke steken in mijn linkerkant net onder mn borst. Heb daar geen wondjes ofzo... herkennen jullie die pijn?
De weegschaal is ook altijd leuk, ze heeft al -8kg aan.. :)
Het begint wel te kribbelen om vaster te eten, hoe lang hebben jullie daar mee gewacht?

Marge

Bericht door Marge » 04 jun 2016, 13:04

whiterose schreef:Het is nu bijna 2weken geleden.
En alles gaat vrij goed... soepjes, yoghurtjes, sapjes,...
De pijn valt mee, enkel heb ik soms wel pijnlijke steken in mijn linkerkant net onder mn borst. Heb daar geen wondjes ofzo... herkennen jullie die pijn?
De weegschaal is ook altijd leuk, ze heeft al -8kg aan.. :)
Het begint wel te kribbelen om vaster te eten, hoe lang hebben jullie daar mee gewacht?
:wink:

Pijn aan de linkerkant hebben velen van ons, ook ik. Dat betert nog, hoor!
Vaste voeding : pas na 4 weken! Week 1 vloeibaar, week 2 en 3 gepureerd, week 4 geplet eten, vanaf week 5 stilaan terug vast voedsel. Na 12 weken zou je normaal gezien terug "alles" mogen eten, maar natuurlijk verstandige keuzes maken, dus vetten en suikers beperken!
Succes!
GBP 12 mei 2016 : Dr. Bouckaert, Jessa Hasselt, campus Salvator.
2/5 : start Modifast. Doel: -40kg
12/5 : -4,4 kg (operatiedatum)
30/5: -9,7
27/6 : -14,5
30/7 : -19,4
29/8 : -24,9
27/9 : -26,1
28/10 : -29,9
29/11 : -32,2

Tania28

Bericht door Tania28 » 06 jun 2016, 09:18

Ik ben 6 weken post-op en eet al 4 weken vast voedsel!! Ik probeer en als het niet lukt dan eet ik het gewoon even niet meer!! Eigenlijk zijn dat alleen maar de vette dingen die me niet lukken! Suiker heb ik eigenlijk nog niet veel gegeten!!

Alleen is de boodschap heeeeeeeeeeeeeeeeel traag en goed kauwen want anders hebde een probleem...

Veel succes!
14/04/2016: Start pre-dieet ==> 123 kg
25/04/2016: ==> 118 kg (GBP) (-5 kg)
21 weken post-op: ==> 92,2 kg (-30,8 kg)

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 07 jun 2016, 08:44

Ja die pijn links heb ik ook een goede week gehad. Volgens de verpleegster typische pijn na een bariatrische operatie.
Ik mocht onmiddellijk puree, platgekookte groentjes en vis eten en beschuiten, geroosterd brood. GEen vlees en geen vers brood. Na de eerste controle (3,5 week post-op) mocht ik (omdat ik geen last had) alles met de pot mee-eten.

chanti

Bericht door chanti » 24 jun 2016, 14:56

Waar heb je de dit laten doen, ik bedoel welke dokter en hospitaal ? En niet te veel afgezien na de operatie ?
De stap zetten is soms ook moeilijk als je niemand kent die het laten doen heeft en je zit met zoveel vragen .... Heeft er iemand ervaring met Zottegem voor de sleeve ?
Alvast bedankt.
Prettig weekend iedereen.

Eefke01

Bericht door Eefke01 » 27 jun 2016, 10:49

Ik ben zeker dat er mensen zijn die zich in Zottegem hebben laten opereren en tevreden zijn. In mijn fitness is er iemand daar geopereerd en geen problemen buiten erg veel dumpings. Ikzelf ben er als tiener ook verschillende malen geopereerd (wijsheidstanden en meniscusoperatie in dagziekenhuis) en alles is vlot verlopen.

Maar ik ben echt geen fan van dat ziekenhuis. Een vooraf geplande operatie en opname, geen probleem maar als ik je een raad mag geven. Als je ooit naar Spoed moet voor iets ernstigs, ga aub niet naar Zottegem. Ze laten je daar uren en als je in het weekend binnenkomt zelfs dagen liggen voordat ze ook maar één onderzoek doen. Hebben al verschillende mensen in mijn familie meegemaakt, eentje met fatale afloop. Ik heb ook verschillende verhalen gehoord van artsen in mug en ambulance die mensen niet naar Zottegem willen voeren om deze reden alhoewel ze eigenlijk wettelijk verplicht zijn naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te gaan.

Ik wil je echt niet bang maken, ik weet dat je sowieso veel stress zult hebben voor de operatie maar door wat ik al allemaal meegemaakt/gehoord heb, kan ik het gewoon niet laten.
Maar nogmaals het gaat vooral over de dienst Spoedgevallen, mijn operaties zijn vlot en probleemloos verlopen.

Plaats reactie