Nieuwbakken lotgenote

Hier staan de verhalen, ervaringen van alle mensen die een gastric bypass ondergaan hebben.

Moderator: Mods & Admins

wdl

Re: Nieuwbakken lotgenote

Bericht door wdl » 12 jul 2015, 22:08

Ik vind dat jouw hoeveelheden wat aan de grote kant zijn... Probeer anders alles af te wegen? Je maagje is berekend op 100 gram per maaltijd. Op die manier weet je zeker dat je niet te veel eet om je maagje terug uit te rekken.

Dat je 1 kilo bij bent gekomen is niet erg en wil niets zeggen! Zeker dus niet beginnen panikeren daarover ;)

Hou je wel aan je dieet, want frieten en wijn staan normaal niet op je dieet lijst voor week 2 he! ;) de bedoeling van de operatie is ook om bewuster keuzes te maken wat voeding betreft.. Ik zondig soms ook maar zorg dat ik voor de rest van die dag wel goed bezig ben: groentesoep, melkproductje,...

Hou je zo kort na de operatie best zo goed mogelijk aan de voorschriften als je wil dat je ook een van de succesverhalen wordt... ;)
13/11/14: alle vooronderzoeken in dagopname
29/01/15: operatiedatum gekregen van Dr Marcoen
25/02/15: D-day! :)
01/10/16: terug beginnen vermageren na 10 maand stilstand: terug -9kilo
2017: van kledingmaat 50 naar een perfecte 42! :)

Evy P

Bericht door Evy P » 13 jul 2015, 16:43

@ladylunak
Ik heb soms ook dat gevoel van afvragen of de operatie wel gelukt is bij mij. :/
Ik heb wel nog niets gegeten van wat jij opsomt, het enige waar ik mee "zondig" is soms een heel klein stukje vlees bij mijn puree (en dan bedoel ik echt heel klein - denk een halve duim groot), maar de groentenpuree zelf is wel meer dan de 3 soeplepels.
Maar 10 slokken water lukt echt niet bij mij. Eergisteren nacht half slaapdronken een grote slok of 3 na mekaar gedronken, en dat heb ik wel gevoeld...

@wdl
Bij mij hebben ze niets gezegd of die max. 100 gr per maaltijd... Ik moet de 23ste pas op controle bij de chirurg, ik ga het hem dan toch zeker vragen hoe groot mijn maag eigenlijk nog is.
GBP: 30/06/2015, dr. Muysoms, AZ Maria Middelares, Gent

Afbeelding

Alice

Bericht door Alice » 13 jul 2015, 17:08

bij mij hebben ze ook nog niets gezegd hoeveel een maaltijd mag zijn.

ik moet eerlijk toegeven dat het me ook wel zwaar valt, zo enkel vloeibaar had ik toch een beetje onderschat, ik heb dit weekend veel volk over de vloer gehad en toen stonden er chipsjes op tafel, en heb er toch ook even aan gezeten, maar na 5 chipjes ben ik wel gestopt,
voel mij hier nu zo schuldig over!

ik moet morgen op controle, eens benieuwd wat hij zal zeggen!
23/04/15: eerste afspraak
29/06/15: GBP

Afbeelding

wdl

Bericht door wdl » 13 jul 2015, 18:16

Je maagje is de grootte van een ei of een yoghurtpotje. Wat dus ongeveer neerkomt op 100 gram. Soms kan je meer op, soms minder. Maar als je problemen hebt om je porties te bepalen, is dat een goede richtlijn ;)

Kimtje

Bericht door Kimtje » 14 jul 2015, 09:38

Op mijn schema voor vaste voeding staat zeker voor de warme maaltijden de hoeveelheden bij. Voor vlees en vis 50 g en voor pasta, rijst, ... 30 g aangevuld met groenten.
Afbeelding
29-10-2014: Eerste consultatie Dr. Vlodrop
03-12-2014: Dagopname Vooronderzoeken
18-12-2014: Internist en Fysiotherapeut + evaluatie
23-03-2015: Consultatie Dr. Vlodrop + vastleggen GBP
14-04-2015: GBP

Mar10

Bericht door Mar10 » 14 jul 2015, 12:53

Ik moest geen steunkousen dragen maar wel 1 maand lang van die spuitjes zetten. Ik mocht vanaf dag 4 alles eten, heeeeel goed gekauwd en de hoeveelheid die past in een "ei".
Afbeelding
GBP op 24 september 2014

Evy P

Bericht door Evy P » 26 jul 2015, 16:51

Alles ok na controle bij de dokter, volgens hem is de grootte van mijn maag ongeveer een halve vuist. :)

Nog een vraagje over de vitaminen: dokter heeft gezegd om er best nu al mee te beginnen, ipv te wachten tot er echt een tekort is. Ik heb nu dus een voorraadje van die WLS forte besteld. Blijven jullie dat permanent nemen? Of is dat eerder iets om die eerste maanden door te komen zonder tekorten?

Afbeelding

Evy P

Bericht door Evy P » 19 aug 2015, 20:50

Deze middag voor de eerste keer op restaurant geweest (pensioenviering van de baas-van-mijn-baas).
Had wel wat schrik dat ik halverwege boven het toilet ging hangen, maar alles is vlot verlopen! Heb de champagne als aperitief en de wijn bij het eten wel overgeslaan, en het bij plat water gehouden, geen risico's. :)
Amuse ging goed binnen, voorgerecht de helft (zeetong rolletjes met quinoa, mosseltjes en garnaaltjes), hoofdgerecht een vierde (kip, polenta, artisjok, ratatouille), en dessert enkel een half bolletje banaan-citroen-ijs (er waren nog kokos-rotsjes, gelei, espuma, merengue, chocolade, maar meer ging er echt niet in). Er zat overal voldoende tijd tussen, dus ik was echt content dat ik zo kon meedoen! (en mijn mannelijke collega's hebben zeer goed gegeten van mijn overschot, haha!)

Maandag avond wel een dumping gehad op mini-tuc koekjes. :( Had er nog al gegeten, en geen last van gehad, maar ik denk dat ik ze maandag wat te snel (en allicht te veel) na mekaar heb gegeten terwijl ik tv aan het kijken was, en niet echt aan het opletten wat en hoeveel ik at. Les geleerd, the hard way, zal niet meer gebeuren! :)

Afbeelding

Evy P

Bericht door Evy P » 22 aug 2015, 18:41

Gisteren mijn verjaardag, deze middag gevierd met etentje: een visplateau. Ik weet dat ik alles van schaal en schelpdieren goed verdraag, dus dat was ideaal. Oesters, rivierkreeftjes, zalm, tomaat garnaal, etc. Van alles een beetje, en het heeft goed gesmaakt!
Ik denk dat ik wel net dat beetje te veel heb gegeten, maar totaal niet op gedumpt of misselijk geweest, zat gewoon zo vol als wat. :)

Afbeelding

rene1980

Bericht door rene1980 » 25 aug 2015, 03:04

Hey Evy

Gaat goed zeg!
Even een vraagje, ik moet nog geopereerd worden, maar een sliktest? Waarvoor dient dat en hoe gaat dat in zijn werking?

Groetjes
René

Kimtje

Bericht door Kimtje » 25 aug 2015, 10:49

Een sliktest dient om te kijken of alles goed verlopen is tijdens de operatie en dan kijken ze ook of er geen lekken zijn. Je moet dan zo'n vies drankje drinken en dan nemen ze een scan.
Afbeelding

Kimtje

Bericht door Kimtje » 25 aug 2015, 10:49

Een sliktest dient om te kijken of alles goed verlopen is tijdens de operatie en dan kijken ze ook of er geen lekken zijn. Je moet dan zo'n vies drankje drinken en dan nemen ze een scan.
Afbeelding

Evy P

Bericht door Evy P » 25 aug 2015, 15:08

Dag René,
Inderdaad wat Kimtje hierboven schrijft. Op mijn derde dag in het ziekenhuis moest ik dat vies drankje drinken terwijl ik voor de scanner stond. Zo kunnen ze onmiddellijk zien of er lekken zijn.
Als extraatje was dat drankje terzelfdertijd ook een laxeermiddel, maar dat hadden ze mij niet gezegd... Dus na 2 uur te liggen kronkelen omdat ik niet wist waarom mijn buik zo aan het broebelen was (dacht al dat er toch iets mis was), kwam de chirurg langs om te zeggen dat alles ok was en ik naar huis mocht, en oja, dat het normaal was als ik veel naar het toilet moest, wan het drankje was ook een laxeermiddel. Ik kon niet vlug genoeg de verpleging bellen om mij uit bed te sleuren en mij naar het toilet te brengen, want ik kon toen nog niet eens zelfstandig rechtop geraken...

Afbeelding

Evy P

Bericht door Evy P » 30 aug 2015, 18:16

Dit weekend was het een beetje op en af:
- een dumping gehad na het eten van een peche (waarschijnlijk niet goed genoeg gekauwd, want ik eet er zo goed als elke dag eentje, dus aan de peche zelf zal het niet liggen). De weinige dumpings die ik al gehad heb, waren een uur na het eten, bij deze lag ik een paar minuten na de laatste hap dubbel van kramp in mijn maag, en zweten en naar adem happen... Gelukkig was het na een paar minuten al over, maar amai, dat was een felle!
- een paar van mijn favoriete broeken die echt van mijn gat vallen, ga ze proberen te laten verkleinen zodat ik er nog wat langer genieten van heb (raar dat ik dit bij de negatieve punten zet, maar vind het jammer van mijn kleren, lol)
- echt het gevoel dat mijn haar super hard aan het uitvallen en afbreken is :( Hebben jullie tips om dit tegen te gaan, als dat kan?
+ eerste keer een (paar stukjes) appel gegeten, ferm gesmaakt (mag overschakelen op alle fruit en rauwe groenten, niet enkel zacht fruit meer)
+ eerste keer pak friet met stoofvleessaus gegeten, en geen last van gehad (OK, een frietje of 15 - 20 en ik had genoeg, maar toch content)
+ gratis shoppingdag in mijn kleerkast, 4 broeken van meer dan 3 jaar oud die weer passen :)

Het is nu exact 2 maand na de operatie, niet altijd rozengeur en maneschijn, maar toch super content dat ik het gedaan heb!

Afbeelding

wdl

Bericht door wdl » 30 aug 2015, 19:11

De haaruitval en nagels die afbreken is een tijdelijk iets. Neem je al wls forte zodat je zeker niets te kort komt van vitamines?

Eigenlijk is het je lichaam reactie op de "shock ervaring", iets wat bvb ook voor komt bij vers bevallen vrouwen. Geen paniek dus, het hoort er bij en is tijdelijk! Kan wel enige maanden aanhouden, maar is dus niet levenslang ;)

Plaats reactie