Nieuwbakken lotgenote

Hier staan de verhalen, ervaringen van alle mensen die een gastric bypass ondergaan hebben.

Moderator: Mods & Admins

Evy P

Nieuwbakken lotgenote

Bericht door Evy P » 03 jul 2015, 20:44

Hoi iedereen, vanaf nu dus verhuisd van "stel je even voor" naar "lotgenoot". :)

Mijn operatie was dinsdag ochtend om 10u. Alles is vlot verlopen, ze hadden wel iets langer nodig dan verwacht, dus een extra dosis verdoving gekregen. Daardoor geraakte ik wel moeilijk wakker, en pas 's avonds tegen 20 uur (na een paar uurtjes extra zuurstof gekregen te hebben) was ik maar bij mijn positieven. Ik had wel wat pijn, maar met de pijnstillers in de baxter viel die eigenlijk wel mee. Het enige dat vreselijk was in het ziekenhuis, was dat ze 's nachts om de 2 uur binnenkwamen om temperatuur etc te controleren. Echt uitrusten ging dus niet, en tegen donderdag ochtend was ik een wrak. Ik was al duizelig, en dan de sliktest met dat vieze drankje deed er geen deugd aan. Gelukkig was alles wel ok, en mocht ik donderdagavond naar huis. Ik heb dan een nachtje door kunnen slapen, wat super deugd deed, en vandaag gaat het al een stuk beter. :)
Ik heb wel nog redelijk pijn in mijn linker zij bij het bewegen. Ik dacht dat dit eerder te wijten aan het verwijderen van mijn galblaas (de steen kreeg ik mee naar huis, wel grappig) dan aan de bypass, maar de galblaas ligt rechts in het lichaam, dus ik weet het niet zeker...

Vandaag al heel wat vloeibaars naar binnen gewerkt (koffie met magere melk, milkshake van magere melk met banaan, alpro sojamelk met chocosmaak, en een paar lepels magere groentensoep vanavond, meer kon er niet meer bij), was eigenlijk wel verrast dat het nog zo veel was, maar dan wel ten nadele van water. :/ Ik dacht dat het nu vooral belangrijk was om wat voedsel binnen te krijgen voor de vitamientjes, maar ik kreeg er dan echt niet veel water meer bij. Vandaag nog veel in bed gelegen, met af en toe een uitstapje naar een andere kamer om eens door het raam te kijken en toch wat te bewegen.
Morgen nog een dagje vloeibaar, wat wel super te doen is met dat warme weer, en dan vanaf zondag beginnen met beschuitjes.
GBP: 30/06/2015, dr. Muysoms, AZ Maria Middelares, Gent

Afbeelding

Pinkje

Re: Nieuwbakken lotgenote

Bericht door Pinkje » 03 jul 2015, 22:39

spoedig herstel en zeker op tijd wat vocht in nemen hé, zeker met dat warme weer nu. Lukt het moeilijk om te drinken, maakt U ijslolly's en sabbelt daar wat op. Zo heb je zeker vocht binnen.
GBP 17.02.09 in Roeselare Dr Bart Smet
Interne darmhernia 28.07.2010 Dr Pattyn
50 kg afgevallen van 108 kg naar 58 kg
BMI 21,6
BWC 22 maart 2011 Dr Bart Smet
Gal verwijderd op 11 januari 2016 Dr Bart Smet

Vicky.

Bericht door Vicky. » 03 jul 2015, 22:53

Klinkt wel goed, maar enkel opletten met die alpro sojamelk met chocosmaak, heb vandaag iemand horen vertellen dat daar enorm veel suikers inzitten.
9/09/2013: 1ste gesprek chirurg
18/11/2013: diëtist en psycholoog
3/12/2013: 2de afspraak psycholoog
4/12/2013: endocrinoloog
6/12/2013: bloedafname
8/01/2014: 2de afspraak endocrinoloog
17/02/2014: 2de afspraak chirurg

Operatie: 20/02/2014

Evy P

Bericht door Evy P » 05 jul 2015, 11:14

Dank voor de aanmoedigingen en de tips! Bij deze is de alpro geschrapt uit mijn menu. :)

Nog nooit zo'n lekkere beschuitjes gegeten deze ochtend. :P Na een paar weken zal ik ze allicht wel beu zijn, maar deze ochtend hebben ze gesmaakt.

Ik ben wel nog steeds duizelig als ik een tijdje rechtop zit, hadden jullie dat ook? Zolang ik in bed blijf liggen voel ik me super, maar deze ochtend wou ik wel even aan de keukentafel zitten voor het ontbijt, maar werd al snel duizelig. Had ook al eens geprobeerd om een uurtje naar tv te kijken vanuit de zetel, maar is me ook slecht bevallen. Ik moet dan echt nog even gaan liggen om te bekomen, maar dan is het wel vlug terug beter.

Nog een paar vraagjes uit nieuwsgierigheid:
- moesten jullie ook 10 dagen spuitjes krijgen met bloedverdunners?
- en moesten jullie heel die periode ook van die sexy stretchkousen aandoen? Ik heb het deze ochtend nog eens gevraagd aan de thuisverpleging die het spuitje kwam zetten, en volgens haar zouden de kousen 's nachts wel uitmogen, terwijl ze in het ziekenhuis gewoon gezegd hadden dat ik ze moest aanhouden zolang ik de bloedverdunners kreeg...

Afbeelding

Nat12

Bericht door Nat12 » 05 jul 2015, 11:23

Hallo Evy,

Proficiat met je "move" naar de lotgenoten....

Als je nog maar van dinsdag geopereerd bent, moet je inderdaad nog heel wat rust nemen! Maar als je die rust neemt, en naar je lichaam luistert, komt het zeker goed! De ene kan al wat vlugger rechtop zitten en rondlopen dan de andere, maar dit is voor iedereen anders! Dus belangrijk om te luisteren naar je lichaam en als je moe bent om te slapen of te rusten!

Ik heb ook 10 dagen spuitjes moeten hebben met bloedverdunners, maar ik had wel niet van die "sexy kousen" nodig, omdat het blijkbaar voor de dokter belangrijk was om al van in het ziekenhuis veel te bewegen... Wat ik ook wel kon en deed! Ik weet nog dat ik in het ziekenhuis dag 3 na de ingreep een tiental keer op en af de gang gewandeld ben... Veel bewegen zou ook helpen om de lucht uit je buik weg te krijgen, en ik moet zeggen, ik heb nooit last gehad van lucht tussen m'n schouderbladen of zo...

En ja, die beschuitjes, die zijn inderdaad super lekker! Dat vond ik ook! Vooral omdat ik al twee weken een modifast dieet gedaan had ook voor de ingreep!

Stap per stap lukt het wel, en zal je je ook telkens wel beter gaan voelen!
1ste cons. 14/10/2014
2de cons. 16/10/2014
Start proteïne dieet 16/02/2015 (126 kg)
GBP bij dr. Dillemans: 02/03/2015 (119,5 kg -6,5 kg)
Gewicht op 19/04/2016: 75 (-51 kg)
Afbeelding

Kimtje

Bericht door Kimtje » 05 jul 2015, 12:55

Eerst en vooral welkom bij het groepje lotgenoten :)

ik heb ook die sexy kousen moeten aandoen maar ze mochten 's nachts wel uit en tegen dag 10 deed ik ze al helemaal niet meer aan, deed toen elke dag een mini wandelingetje.

Veel succes verder
Afbeelding
29-10-2014: Eerste consultatie Dr. Vlodrop
03-12-2014: Dagopname Vooronderzoeken
18-12-2014: Internist en Fysiotherapeut + evaluatie
23-03-2015: Consultatie Dr. Vlodrop + vastleggen GBP
14-04-2015: GBP

wdl

Bericht door wdl » 05 jul 2015, 15:09

Na 4 maanden zijn het hier nog steeds beschuitjes want ik verdraag geen brood, maar met veel meer variatie dan jij nu mag! ;)

Ik mocht de steunkousen uitlaten eens ik het ziekenhuis verliet, omdat ik in het ziekenhuis al redelijk vlot de gang op en af kon. Als je vlot kan bewegen, mogen ze uit!

De spuitjes heb ik ook thuis gekregen, maar mijn vriend was verpleger van dienst, in het ziekenhuis hebben ze het hem geleerd hoe hij ze kon zetten. Kan je perfect zelf, tenzij je een naaldebfobie hebt zoals ik ;)

Die duizeligheid is perfect normaal': je lichaam verbruikt energie maar krijgt er nauwelijks binnen. Daarnaast hebben we net een hittegolf achter de rug waarbij je eigenlijk anderhalve liter water zou moeten drinken, wat waarschijnlijk niet lukt? ;)

Gun jezelf vooral de tijd om te herstellen, forceer niets en geniet? ;)
13/11/14: alle vooronderzoeken in dagopname
29/01/15: operatiedatum gekregen van Dr Marcoen
25/02/15: D-day! :)
01/10/16: terug beginnen vermageren na 10 maand stilstand: terug -9kilo
2017: van kledingmaat 50 naar een perfecte 42! :)

Evy P

Bericht door Evy P » 05 jul 2015, 17:52

@ Nat12
Wow, chapeau dat je al op dag 3 na de operatie kon rondlopen! Ik was nog een compleet wrak na 2 nachten niet geslapen te hebben.
Ik loop nu in huis wel al een beetje rond, en al een paar keer de trap op en af gegaan (serieus uitpuffen nadien) maar met de duizeligheid is dat niet vanzelfsprekend. Gelukkig heb ik totaal geen last van mijn schouders, of is dat iets wat nog kan komen? Een paar mensen die een buikoperatie ondergaan hebben, hadden mij daar ook zeer voor gewaarschuwd dat dit pijnlijk kon zijn, maar ik heb (tot nu toe) niets van last.

@ Kimtje
Dank je wel! Ik ga ze dan ook effectief uitlaten 's nachts, maar overdag nog wat aanhouden, aangezien ik nog geen echte wandelingetjes kan maken.

@ wdl
Geen naaldfobie, maar ik zie het toch niet zitten om het zelf te doen. :)
Jij ook chapeau dat je al in het ziekenhuis vlot kon bewegen! Ik voel mij wel elke dag een stuk beteren (vrijdag kon ik nog niet eens zelf rechtop geraken, nu kan ik al zonder problemen opstaan, rondlopen, en trap op en af, met wel wat uitpuffen en duizeligheid), dus hopelijk kan ik al vlug in de tuin eens rondlopen of de straat eens op en af zodat de kousen uitmogen!
Nee, tot gisteren nog in mijn "vloeibare periode", en had al genoeg andere vloeistoffen binnen dat extra water amper nog lukte. Nu ik vandaag aan de "beschuitjes en puree periode" begin, gaat het al wat vlotter, maar ik zit zeker nog niet in de buurt van de liter, laat staan anderhalve. Nu ja, ik dronk sowieso al mijn litertje voor de GBP, dus hopelijk zit ik vlug terug in dat ritme!

Afbeelding

wdl

Bericht door wdl » 05 jul 2015, 20:29

Ik heb zelf nog steeds problemen om water te drinken omdat ik na 3 slokken al vol zit... En dat terwijl ik vroeger probleemloos 2 liter op een dag dronk! Als je er grote problemen mee zou hebben, haal dan zeker eens de 0% grenadine in huis met verschillende smaakjes, het helpt wel om meer te drinken ;)

Veel succes nog! Je komt er wel ;)

Alice

Bericht door Alice » 05 jul 2015, 21:02

hey Evy,
je bent de dag na mij geopereerd!
ik eet voor de moment 5 x
en ik heb zelf ook problemen met water drinken, loop eigenlijk de hele tijd met een flesje in mijn buurt en neem steeds kleine slokjes, maar het is een hele opgave.

vorige nacht werd ik wakker met megadorst, half slaapdronken naar de kraan, beker gevuld en toen 3 teugen in 1 keer gedronken,
dat had ik beter niet gedaan, ik werd er heel snel aan herinnerd dat ik geopereerd was, pijn!

veel succes met je verdere herstel!
23/04/15: eerste afspraak
29/06/15: GBP

Afbeelding

Kimtje

Bericht door Kimtje » 05 jul 2015, 22:40

Alice,

Dat rondlopen met een flesje water ken ik maar al te goed, ik sleur die overal mee naar toe :D heb er zelfs zo'n sportdop opgezet zodat ik verplicht ben kleine slokjes te nemen en zet de fles 's nachts op mijn nachtkastje voor het geval ik dorst krijg.

Toedels
Afbeelding
29-10-2014: Eerste consultatie Dr. Vlodrop
03-12-2014: Dagopname Vooronderzoeken
18-12-2014: Internist en Fysiotherapeut + evaluatie
23-03-2015: Consultatie Dr. Vlodrop + vastleggen GBP
14-04-2015: GBP

Evy P

Bericht door Evy P » 06 jul 2015, 16:43

Haha, dat kleine flesje water staat ook steeds naast mij, anders vergeet ik echt te drinken. Nu kijk ik er constant op, dus dat helpt wel om mij te herinneren om af en toe een slokje te nemen.
Hmm, dat flesje met een sportdop lijkt mij ook een super idee, zal ik ook zo fixen tegen dat ik terug ga werken, dan kan ik ze overal meesleuren in mijn handtas.

Gisteren nog zo lyrisch over de 2 beschuitjes in de ochtend, daarna gingen ze zo vlot niet meer binnen. Ik zag gisteren avond al uit naar mijn 2 à 3 beschuitjes, maar heb na driekwart van het eerste al niet meer durven eten. Deze ochtend idem, na eentje al gestopt. Ik weet niet of ik het "ik ben vol" gevoel juist interpreteer, of dat ik gewoon zo'n danige schrik heb om te veel te eten dat ik zenuwachtig wordt en op voorhand al stop met eten?
De puree met groentjes 's middags gaat vlotter binnen. Gisteren een goeie 3 eetlepels met broccoli, deze middag de overschot van de broccoli en nog wat extra met worteltjes, daar toch een goed "koffietasbordje" van kunnen eten. Zo kan ik ook zeggen dat ik een vol bord op heb. :)

Afbeelding

wdl

Bericht door wdl » 07 jul 2015, 20:48

Ik at in het begin ook met veel smaak 2 beschuitjes op, de laatste weken heb ik met eentje al genoeg. Gewoon niets forceren en je lichaam volgen...als je je "overeet" moet je het helaas snel genoeg bekopen en dat wil je écht niet! ;)

Evy P

Bericht door Evy P » 12 jul 2015, 10:37

Ik heb toch het gevoel dat ik eigenlijk wel veel kan eten. Ik heb nergens last van, maar gewoon mijn hoeveelheden lijken mij wel wat groot...
Mijn beschuitjes zijn er maximaal 2, en ook mijn tussendoortjes lijken mij ok (1 glas fruit-milkshake, 1 fruitpapje van 2 soorten fruit, halve kom magere soep, etc.) maar vooral mijn puree 's middags kan ik echt wel een grote portie op! Ik had gisteren eens geprobeerd hoeveel ik zou binnenkrijgen vooraleer ik het "ik ben vol" gevoel zou krijgen, en dat kwam maar niet! Ik ben vanzelf wel gestopt na een goed half bord ('t was puree met broccoli in de mix, en een heeeeel klein stukje worst gewoon om de smaak te hebben), wat dus beduidend meer is dan de 3 soeplepels. Ik krijg ook zonder problemen een volledig potje yoghurt op, terwijl ik sommigen zie die na een lepel of 3 al volzitten...
Misschien moet ik zelf wat minderen, maar als ik van niets last heb?

Gisteren ook voor de eerste keer een grotere wandeling gedaan. Het deed deugd, wel wat pijn in mijn schouders (wat ik tot dan toe nog niet gevoeld had), maar dat ging vlug voorbij.

Afbeelding

ladylunak

Bericht door ladylunak » 12 jul 2015, 19:03

hOI
Ikzelf ben op 1 juli geopereerd en de dag nadien ging ik naar huis
Heb al vlug "teveel" gedaan en bekocht dan dan nadien met pijnlijke steken, ik ga al 4 dagen rijden met de fiets
In het begin had ik vlug een vol gevoel, na een paar dagen beschuit en gemixte voeding ben ik al overgestapt op gewone voeding maar goed kauwen
Ik was vlug 4 kg kwijt maar ben nu terug een kilo bij
Heb het gevoel dat de operatie niet echt goed gelukt is heb juist spaghetti gegeten ( 10 lepels) en nu pas vol gevoel
Zijn er nog lmensen die zo snel na de operatie terug alles kunnen eten en drinken ( frietjes vol au vzent, sla, spaghetti, wijn ...)10 slokken water na elkaar vormen ook geen probleem
Ik begin wat te flippen dat het niet gelukt is bij mij

Plaats reactie