Bypass versus sleeve

Hier staan de verhalen, ervaringen van alle mensen die een gastric bypass ondergaan hebben.

Moderator: Mods & Admins

val

Re: Bypass versus sleeve

Bericht door val » 03 feb 2015, 20:27

Hallo,
Ik ben vorige week op eerste consultatie geweest bij dr Dillemans en hij raadde me ook aan om een sleeve te kiezen. Ik moet echt veel gewicht kwijt en dat was de beste weg vr mij zei hij. Indien nodig kon ik later nog een gbp laten doen, maar dat kon evengoed zijn dat het niet eens nodig was. Ook hij benadrukte dat het vooral een andere manier van leven zal zijn en dat daar het grootste succes zit achter een operatie. Hij zei letterlijk: wij gaan zorg vr je dragen op medisch vlak, jij moet vr jezelf zorgen en doen wat wij vragen. Ik volg zijn advies want heb veel vertrouwen in hem, maar ik vind het voor mezelf belangrijk dat mijn lichaam achteraf zo normaal mogelijk kan functioneren. Waarmee ik bedoel, toch iet of wat "normaal" kunnen eten, gn rare stoelgang, maar vooral wil ik terug gezond worden! Het doet dus ook wel goed om hier lotgenoten te vinden want het onbekende zwarte gat, pfieuw!

frauwke

Bericht door frauwke » 04 feb 2015, 18:26

Pruimentaartje1 schreef:Hoi frauwke.Ik ben blij dat er eindelijk eens iemand ook eens positief is over een sleeve.Ikzelf heb er één van 27-8-14 en ben er super tevreden over.Ik ben tot nu toe al 53 kg kwijt.Ik verdraag alles van eten,enkel als het te warm is dan voel ik het.Ook bij mij zegt mijn maag wel wanneer ze vol zit.Het is net of er een klep toegaat dan en dan krijg ik zelfs wat nog in mijn mond zit er niet meer bij.Ik heb geen last van dumpings verteer alles.Op zondag dan eet ik iets wat normaal niet mag,een ijsje of chocolade want dat zijn mijn 2 zonden
Ook ik zat de andere dag al recht op de rand van mijn bed,ben na een dag van intensieve zorgen gevlogen omdat alles zeer goed ging Normaal moest ik daar 2 dagen blijven.Ik heb geen pijn gehad aan de maag,ook niet toen ik begon te eten.De enige pijn die ik gehad heb waren de blauwe plekken aan de linkerzijde van mijn lichaam.
Kortom moest er mij terug iemand voor de keuze stellen ik zou zo terug een sleeve opteren.
Ik kende dat nochtans niet,ging binnen voor een bypass maar ik heb een net in mijn buik van een navelbreuk.De dr begon toen over een sleeve omdat ze waarschijnlijk de bypass niet laparoscopisch gingen kunnen doen.Hij zei dat het zou kunnen dat mijn darmen verkfleefd zouden zitten aan dat mesh.Hij zei toen tegen mij "mag ik dan een sleeve doen?".En zodoende heb ik dus een sleeve .Ik heb er nog geen minuut spijt van gehad hoor,ben er supergelukkig mee.Het enige waar ik spijt van heb is dat ik het niet vroeger laten doen heb
Hey,

Fijn dat er hier ook iemand is die een sleeve heeft laten doen en er tevreden over is. Nu ik mag niet klagen maar ja bij mij is het nu vandaag precies twee weken geleden gebeurd maar ik voel me goed. Alleen best nog moe maar dat zal wel beteren denk ik als ik ook weer wat anders mag denk ik van eten en ik terug fruit mag. Dit is iets waar ik nu best wel naar uit kijk want mis het wel. Maar nog even geduld.
Maar fijn dat je zoveel kwijt bent en dat het kan met een sleeve. Dit geeft mij best veel moed. Dank je ervoor.
val schreef:Hallo,
Ik ben vorige week op eerste consultatie geweest bij dr Dillemans en hij raadde me ook aan om een sleeve te kiezen. Ik moet echt veel gewicht kwijt en dat was de beste weg vr mij zei hij. Indien nodig kon ik later nog een gbp laten doen, maar dat kon evengoed zijn dat het niet eens nodig was. Ook hij benadrukte dat het vooral een andere manier van leven zal zijn en dat daar het grootste succes zit achter een operatie. Hij zei letterlijk: wij gaan zorg vr je dragen op medisch vlak, jij moet vr jezelf zorgen en doen wat wij vragen. Ik volg zijn advies want heb veel vertrouwen in hem, maar ik vind het voor mezelf belangrijk dat mijn lichaam achteraf zo normaal mogelijk kan functioneren. Waarmee ik bedoel, toch iet of wat "normaal" kunnen eten, gn rare stoelgang, maar vooral wil ik terug gezond worden! Het doet dus ook wel goed om hier lotgenoten te vinden want het onbekende zwarte gat, pfieuw!
Hey Val,

Ik woog het dubbele van wat ik mag wegen als ik mijn lengte bekijk. Maar ik heb toch voor een sleeve gekozen. Bedoel heb veel mensen in mijn omgeving gehoord die er ook positief over zijn en die ook 50 kilo ermee zijn kwijt geraakt dus dat geeft wel moed.
Als ik dat kwijt ben zit ik op mijn ideaal gewicht maar zou ik liever niet willen omdat ik dan te mager ben voor mijn lichaamsbouw (beenderen). Maar daarom is een sleeve niet minder dan een gbp want hoeveel je afvalt hangt van jezelf af.
Ken iemand die een paar jaar geleden een gbp heeft gehad en die ondertussen terug aan het aankomen is dus wat is goed en niet goed. Als je jezelf aan de regels houdt dat is alles goed denk ik.

Maar ik zeg het ik wil geen streefgewicht zetten en wil ook geen steefgewicht zetten op hoeveel ik wil afvallen. Waarom niet omdat het ook moet haalbaar blijven voor mijn lichaam en ook omdat ik er niet als een geraamte wil uit zien want dit zou niet bij mij passen. Vandaar dat ik me daar alvast niet op toespits momenteel.
Het terug gezond worden is mijn doel en zorgen dat mijn bloed eventueel terug goed is waardoor ik misschien geen medicatie ervoor nog moet gaan nemen dat is het doel. En of er dan 20 of 40 of 50 kilo af gaat dat maakt mij niet als ik maar terug gezond ben. Al heb ik wel zo iets van een 20 of 25 kilo wil ik er wel af maar als het meer is vind ik het ook oke maar liefst niet minder. Maar dit is niet mijn hoofd doel.

Veel sterkte en fijn dat jij de keuze van je arts toch volgt.

Groetjes
frauwke

Pruimentaartje1

Bericht door Pruimentaartje1 » 05 feb 2015, 22:15

Ja het is en blijft een hulpmiddel.De rest moet je nog altijd zelf doen.Bij mij was het ergste dat ik geen verzadigingsgevoel kende.Ik kon eten en blijven eten.Dat heb ik nu niet meer.Mijn "banaan"zegt heel duidelijk wanneer hij vol zit en dan gaat er geen hap meer bij hoor.

Jill J.

Bericht door Jill J. » 08 feb 2015, 15:42

frauwke schreef:
Verder vertelde hij mij ook dat een mini bypass niet bestaat. En dat er maar twee of drie artsen zijn in België die dit zouden doen maar dat er achteraf meerdere problemen zijn en die mensen dan alsnog een bypass laten doen omdat het niet anders kan. Dit is iets wat ik dus ook van hem weet omdat ik die vraag ook stelde maar hij heeft een aantal patiënten gehad van andere artsen die dus een mini bypass hadden laten doen en waar het niet goed is bij gelopen en hij dus een bypass heeft moeten doen. Dus die mini bypass is geen goede oplossing of beter gezegd in zijn woorden die bestaat niet.
alé dan is weer iets nieuw dat ik hoor, dus de operatie die ik zou ondergaan hebben is niet echt... alé. Zou miss denkbeeldig geopereerd zijn, wel leuk dat ik er dezelfde resultaten mee bekom.. en dat ik op miraculeuze wijze van mijn diabetes af ben ineens zo maar dan

als ik het hier zo hoor is is het vaak de ene dokter tegen de andere, natuurlijk gaan ze een mini gbp niet aanraden als ze het zelf niet aanbieden. Maar geloof me een MGBP bestaat wel degelijk en ken al zeker 50 mensen die het hebben laten doen... en die zijn er heel tevreden over, zou niet snappen waarom er ineens mensen bij hem zouden komen om van een Mini gastric bypass en gewone gastric bypass laten doen de ingreep is juist hetzelfde enkel de vorm van de maag is anders... ma soit dat zijn de woorden van jou chirurg.

het enige wat ik wel al gehoord heb is dat mensen met een sleeve vaak nog een gbp laten doen... maar van mini naar de gewone gastric bypass heb ik nog nooit gehoord.

in ieder geval goed dat je achter je operatie staat en wens je er veel succes mee, en benieuwd om je leuke verhaal hier alvast te lezen. :D
Afbeelding
1ste gesprek Dr Mathijs ( az zottegem) : 03/09/2014
Operatie MGBP : 17/11/2014 100.8 kg
Controle Dr Mathys ( az zottegem) : 04/12/2014 92.4 kg

frauwke

Bericht door frauwke » 09 feb 2015, 15:40

Jill J. schreef:alé dan is weer iets nieuw dat ik hoor, dus de operatie die ik zou ondergaan hebben is niet echt... alé. Zou miss denkbeeldig geopereerd zijn, wel leuk dat ik er dezelfde resultaten mee bekom.. en dat ik op miraculeuze wijze van mijn diabetes af ben ineens zo maar dan als ik het hier zo hoor is is het vaak de ene dokter tegen de andere, natuurlijk gaan ze een mini gbp niet aanraden als ze het zelf niet aanbieden. Maar geloof me een MGBP bestaat wel degelijk en ken al zeker 50 mensen die het hebben laten doen... en die zijn er heel tevreden over, zou niet snappen waarom er ineens mensen bij hem zouden komen om van een Mini gastric bypass en gewone gastric bypass laten doen de ingreep is juist hetzelfde enkel de vorm van de maag is anders... ma soit dat zijn de woorden van jou chirurg.het enige wat ik wel al gehoord heb is dat mensen met een sleeve vaak nog een gbp laten doen... maar van mini naar de gewone gastric bypass heb ik nog nooit gehoord.
Hey Jill,

Het is omdat ik het na gevraagd heb bij hem. En hij rade het me niet aan.
Blijkbaar is er iemand bij hem geweest die een mgbp had en daar ging het niet goed mee en was ook niet goed gedaan. Maar je ik kan alleen maar zeggen wat hij mij gezegd heeft.
En hij zei dat er maar een aantal artsen waren die dat deden in België.
Maar ik ga niet zeggen dat het niet bestaat of niet goed is dat zeg ik niet. Ik zeg alleen wat ze tegen mij hebben gezegd.

Maar fijn dat het dan bij jou goed gaat en dat je er geen last van hebt.

Groetjes

Jill J.

Bericht door Jill J. » 16 feb 2015, 09:14

frauwke schreef:
Jill J. schreef:alé dan is weer iets nieuw dat ik hoor, dus de operatie die ik zou ondergaan hebben is niet echt... alé. Zou miss denkbeeldig geopereerd zijn, wel leuk dat ik er dezelfde resultaten mee bekom.. en dat ik op miraculeuze wijze van mijn diabetes af ben ineens zo maar dan als ik het hier zo hoor is is het vaak de ene dokter tegen de andere, natuurlijk gaan ze een mini gbp niet aanraden als ze het zelf niet aanbieden. Maar geloof me een MGBP bestaat wel degelijk en ken al zeker 50 mensen die het hebben laten doen... en die zijn er heel tevreden over, zou niet snappen waarom er ineens mensen bij hem zouden komen om van een Mini gastric bypass en gewone gastric bypass laten doen de ingreep is juist hetzelfde enkel de vorm van de maag is anders... ma soit dat zijn de woorden van jou chirurg.het enige wat ik wel al gehoord heb is dat mensen met een sleeve vaak nog een gbp laten doen... maar van mini naar de gewone gastric bypass heb ik nog nooit gehoord.
Hey Jill,

Het is omdat ik het na gevraagd heb bij hem. En hij rade het me niet aan.
Blijkbaar is er iemand bij hem geweest die een mgbp had en daar ging het niet goed mee en was ook niet goed gedaan. Maar je ik kan alleen maar zeggen wat hij mij gezegd heeft.
En hij zei dat er maar een aantal artsen waren die dat deden in België.
Maar ik ga niet zeggen dat het niet bestaat of niet goed is dat zeg ik niet. Ik zeg alleen wat ze tegen mij hebben gezegd.

Maar fijn dat het dan bij jou goed gaat en dat je er geen last van hebt.

Groetjes
ja maar er is een onderlinge concurrentie tussen de dokters echt niet normaal... ze proberen zoveel mogelijk patiënten zelf binnen te halen... en daar moet je als patiênt echt voor oppassen.

ik weet dat je ook maar gewoon dingen wou vragen, is normaal he is een hele stap de operatie. En dat je dan gaat rond vragen is normaal...iedereen die een dokter gekozen heeft en er een goed gevoel bij heeft moet bij de beslissing blijven. NIet te veel laten afhangen van andere mensen.

ik ben heel blij met mijn beslissing om naar az zottegem te gaan en dat ik voor dr matthys gegaan ben. Niet alleen voor de operatie, maar voor de begeleiding zowel voor als nu na mijn operatie.... ze hebben er een sportprogramma ook en ga nu 2 keer in de week sporten in de kliniek samen met mensen die zelfde ondergaan hebben of nog moeten ondergaan en het is echt heel leuk met mensen sporten die zelfde doel voor ogen hebben zie er week na week echt naar uit.

echt waar wens je veel succes en sta achter ieder zijn beslissing en zijn keuze. :D
Afbeelding
1ste gesprek Dr Mathijs ( az zottegem) : 03/09/2014
Operatie MGBP : 17/11/2014 100.8 kg
Controle Dr Mathys ( az zottegem) : 04/12/2014 92.4 kg

lin6

Bericht door lin6 » 18 apr 2015, 10:06

@frauwke en @pruimentaartje1 ik ben blij dat jullie zo open en blij over spreken!

Ik weeg me niet zo veel meer want het gaat heel traag ik ben daar niet boos over (is goed voor de huid) maar als je, je telkens weegt en 100 gr telkens ziet in vermindering...tja is niet zoals bij andere die vb 2a3 kg wekelijks afvallen!

Vraagje aan beide is dat bij jullie ook zo traag geweest of snel.?....ik ben precies niet geopereerd ik kan liters water drinken en soms voel ik wel honger. ?.

Dadada
10/03/2015. Operatie door Dr. Hendrixks :smt038

Bmi 40

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes :smt006

Leen1972

Bericht door Leen1972 » 18 apr 2015, 10:16

Hey Lin

Ieder vermagerd op zijn manier. Dat is je metabolisme, kan je niets aandoen. Bij sommigen gaat het snel, bij anderen gaat het trager. Heeft met zoveel verschillende factoren te maken. Probeer je niet te vergelijken met anderen, probeer je niet te focussen op hoeveel anderen afvallen. Ik weet het, het is niet makkelijk. Onbewust ga je dat toch doen.

Idd, zoals je zelf schrijft, het is beter voor je huid als je trager vermagerd. Probeer je ook maar 1 keer per week te wegen. Het is belangrijk je gewicht op wekelijkse basis te vergelijken en niet van dag tot dag. De ene dag houden we meer vocht vast dan de andere en zo spelen nog andere dingen mee. Ik heb al gemerkt als ik ga fitnessen dat mijn gewicht de volgende dag meestal stabiel is, maar de dag erachter redelijk naar beneden gaat. Daarom is het goed je maar 1 x per week te wegen. Mooie raadgevingen allemaal, maar ik pas ze ook niet toe hoor :-) Alleen heb ik wel geleerd mijn gewicht te bekijken van week tot week. Ik weeg me dus wel elke dag, maar ik hou er weinig rekening mee. Waarom weeg ik me dan? Wel, gewoon omdat het me een veilig gevoel geeft die cijfers te zien op de weegschaal :-) Stom he, maar zo is het wel.

Veel succes nog met je afvalrace. Je bent goed bezig. Je bent tenslotte op een goeie maand al bijna 10 kg af. Dat is een goed resultaat meid!
19-12-2014: eerste afspraak dr. Lannoo
16-03-2015: GPB

Afbeelding

lin6

Bericht door lin6 » 19 apr 2015, 22:39

@leen1972 .....wat ben je toch een goede persoon het doet me deugt u woorden echt Dank u!!

En natuurlijk vergelijk ik me niet met anderen maar als ik u leest 20 kg en nat12 ook ongeveer ook 20 kg begrijp ik maar al goed dat jullie van Veel hoger gewicht komen en andere conditie's. ....ik bv kom uit een horror verhaal die ze vertellen maar kon onmogelijk vertellen maar alles begon 20 jaar geleden met een scopinaro. .. echt heel slecht en ziek.... enz....en nu voel ik me al stuk beter maar mijn gewicht gaat heel traag maar dat zal daar waarschijnlijk met te maken hebben... vandaar ik me niet vergelijk maar ik ga jullie toch volgen omdat ik jullie graag volg...dank u....

dadadada
10/03/2015. Operatie door Dr. Hendrixks :smt038

Bmi 40

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes :smt006

Leen1972

Bericht door Leen1972 » 20 apr 2015, 06:37

Hey Lin

Bedankt voor je lieve woorden. Je hebt al een hele lijdensweg achter de rug, maar het feit dat je nu weer voor een sleeve gegaan bent, betekent dat je een vechter bent. Iemand met veel kracht en doorzettingsvermogen. Je komt er wel. Trager, maar je komt er.

Veel succes
En het is leuk om te weten dat je ons volgt. Dat geeft moed om verder te doen.

Groetjes
19-12-2014: eerste afspraak dr. Lannoo
16-03-2015: GPB

Afbeelding

frauwke

Bericht door frauwke » 30 jun 2015, 08:28

Beste Lin,

Het gaat nog steeds goed hoor. Maar het is zoals Leen zegt iedereen doet het op zijn manier en wat en hoe het lichaam reageert is voor iedereen anders.
En ja bij de ene gaat het snel bij de andere niet. Ik wou altijd dat het minder snel ging omdat ik niet wil dat mijn huid te veel gaat hangen enzo.
Nu is er ook een verschil met Sleeve en GBP want iemand met een GBP zal sneller afvallen en meer denk ik in kortere tijd.

Ik mag niet klagen. Heb een Sleeve en ben ondertussen een 26 kilo kwijt. En ik ben blij dat het nu wat trager gaat want mijn lichaam kon ook niet volgen aan dit alles waardoor ik onregelmatig werd met menstrueren. Ook weeg ik me niet zelf maar gebeurd het bij de huisarts. Dus elke keer als ik daar ben zet ze me erop maar anders niet. En is dat om de week of om de twee weken maakt mij niet uit.
Ik ben en blijf al blij als ik elke keer iets af gevallen ben.

Groetjes

ElsV

Bericht door ElsV » 11 aug 2016, 16:15

Hallo!
hoe gaat het hier met de mensen die een MGBP gehad hebben? De dokter stelde me deze middag een mini gbp voor...
Groetjes!

Plaats reactie