ik heb een "preek" nodig denk ik ...

Hier kunnen jullie je zegje doen, over alles wat jullie maar weten: dingen die jullie blij maken, dingen die jullie storen, ervaringen in het leven met een Gastric Bypass, jengelende kinderen, stress op het werk. Hier mag ALLES gepost worden wat eventueel niet met de gastric bypass heeft te maken! Slappe lachaanvallen, liefdeshistories, file-ergernissen, Vlaamsche Klompen,... alles mag! (hou het alleen proper :-)

Moderator: Mods & Admins

Mar10

ik heb een "preek" nodig denk ik ...

Bericht door Mar10 » 06 dec 2015, 10:28

Dag allemaal
We zijn een goed jaar verder en ik heb het lastig, de zin in zoet is terug en het dumpen op suikers is zo goed als verdwenen (dat was mijn stok achter de deur). 't Gevolg: ik kan de koekenkast niet zomaar voorbij lopen, de snoepen roepen constant m n naam, ik lijk onverzadigbaar ... Iedere avond is het een gevecht tegen de goestingetjes en vaak verlies ik het gevecht. Ik ben al een maand of 3 stabiel maar nu gaat het gewicht weer wat omhoog, iedere week een paar 100 gram maar nu in het totaal al bijna 2 kilo.

Ik weet dat het aan mij ligt en dat ik niet mag toegeven aan die goestingetjes maar het lukt niet. Ik kom ook niet aan voldoende beweging, normaal ging ik iedere dag gaan wandelen maar met dit mottig weer is de zin weg, ik ben een zomermens, de winter "overleef" ik, kantje boord half depressief ...ik heb het koud, ik ben moe en vaak doe ik een dutje ipv een wandeling. Ik voel me zo'n loser ...

Sorry, 'k moest het even kwijt, geef me maar op m n donder, ik heb het nodig ...
Afbeelding
GBP op 24 september 2014

wdl

Re: ik heb een "preek" nodig denk ik ...

Bericht door wdl » 06 dec 2015, 20:01

Ten eerste: schommelingen in het gewicht doorheen het jaar zijn normaal. Straf jezelf daar dus niet te hard voor af.

Ten tweede: haal gezondere snoep alternatieven in huis: gezouten pinda's, pistachenootjes,... Of koop kleine verpakkingen van wat je heel graag lust, want een heel klein beetje zondigen kan geen kwaad.. Maar dan moet je t bij dat kleine beetje kunnen laten ;) de schepsnoep in de colruyt en kruitvat zijn hiervoor heel dankbaar omdat je daar letterlijk 5 snoepjes kan kopen, en geen ganse zakken/dozen/...

De tip die mijn psychologe me ook gaf, is nooit alleen boodschappen gaan doen. Mijn vriend is veel kordater dan mij wat betreft het vullen van de winkelkar, dus moet hij mee. Soms loopt ook dat fout (als hij beslist te zondigen doe ik natuurlijk mee!) maar als ik nu wil zondigen wordt er keihard onderhandeld en afgewezen in de winkel ;)
Momenteel zijn enkel nootjes, rozijnen en letterkoekjes toegelaten hier als zonde. En met zo een zak nicnacjes kom ik 2 weken toe, dus alles blijft binnen de perken zo.
13/11/14: alle vooronderzoeken in dagopname
29/01/15: operatiedatum gekregen van Dr Marcoen
25/02/15: D-day! :)
01/10/16: terug beginnen vermageren na 10 maand stilstand: terug -9kilo
2017: van kledingmaat 50 naar een perfecte 42! :)

Mar10

Bericht door Mar10 » 10 dec 2015, 19:14

Mijn hubby kan niet mee naar de winkel, die werkt dag en nacht. Maar ik let wel op wat ik koop, alleen lijk ik zo onverzadigbaar de laatste tijd en m n gewicht gaat ook effectief omhoog. Ik eet 's ochtend havermoutpap, zo'n zakje "HOT" van Special K, om 10 uur een Vitabis (1 zakje met daarin 2 koeken), op de middag een dubbele bruine boterham met hartig beleg, om 16 uur een appel, banaan en 1 vitabis koek, gemixt (= fruitpapje ... zoooo lekker) en dan om 18 uur eet ik warm, ongeveer een half bord; En dan begint het, na een half uur krijg ik honger, of goesting? Ik merk echt het verschil niet. Ik eet dan soms nog een vitabis EN een handvol nootjes, of chips van die oven backed, enkele suikervrije snoepen (type chocotof), ik kan dan maar blijven binnensteken en een NEEN tegen mezelf zeggen lukt niet ... erg e
Afbeelding
GBP op 24 september 2014

Evy P

Bericht door Evy P » 10 dec 2015, 20:17

Raar dat je daarvan bijkomt, want dat is toch echt niet veel?? Ik moet 's avonds ook nog altijd wel een knabbelingetje hebben. Kan een tas soep zijn of een mager puddingske, maar ook wel iets van nootjes, tucjes of zo.
GBP: 30/06/2015, dr. Muysoms, AZ Maria Middelares, Gent

Afbeelding

Mar10

Bericht door Mar10 » 11 dec 2015, 08:48

mja, maar toch is het zo ...'t is misschien de combinatie met 's avonds te veel snoeperen en overdag te weinig beweging. Ik ging iedere dag wandelen maar met dat weer doe ik dat veel minder. Ik ben zo bang dat ik bij die categorie ga horen die na 5 jaar weer 20 kg bij is ...
Gister avond heb ik een fruitpapje gemaakt, 1 banaan, een appel en een Vitabis koek, daar na at ik nog 4 borrelnootjes ...
Afbeelding
GBP op 24 september 2014

wdl

Bericht door wdl » 11 dec 2015, 15:49

Ik vind zeker ook niet dat je te veel eet, maar in verhouding eet je wel heel veel fruit! Ik eet 1 stuk fruit per dag (1 mandarijn, een halve banaan in een shake, 2x een halve appel,...) maar ik dwing mezelf om groenten voor te nemen! Zo drink ik momenteel 2 kleine tassen verse groentesoep per dag. Wat ik er dan nog bij neem, ik weet dat ik het "gezonde" voor neem.

Zoek ook echt bewust naar magere dingen die je lekker vindt zoals yoghurt, pudding,... (Momenteel zijn het hier thuis de actimel 0% vet ;) )

Zoalsik eerder al zei: niet te streng zijn voor jezelf, schommelingen zijn normaal voor elk mens, zelfs gbp'ers ;)

Als je je echt zorgen maakt, noteer je best gedurende 2 weken wat je allemaal eet (heb ik ook gedaan: telkens mijn potje/bordje gewogen voor ik er van at en nadien ook, om tot op de gram nauwkeurig te kunnen zijn) en dat met de diëtiste bespreken. Bij mij kwam er uit dat mijn eten en hoeveelheden heel goed zijn (ja, zelfs met die 20 gram letterkoekjes en 40 gram pistachenootjes per dag op 't lijstje ;) ) maar dat 't probleem echt wel bij gebrek aan beweging ligt! Dus ben in daarnet ook ingeduffeld en met paraplu en al een klein half uurtje gaan wandelen ;)

Veel succes en niet te veel stressen, want stress is zeker niet goed voor 't lichaam! ;)

Mar10

Bericht door Mar10 » 12 dec 2015, 10:27

Ik eet 2 stukken fruit per dag, is dat echt te veel? Een banaan heeft natuurlijk wel veel calorietjes e ...Ik ben nu ook de kaas van tussen m n boke want daar zitten toch wel veel calo's in, ik heb gisteren een eierkoek gemaakt met 1 ei en het eiwit van een tweede ei, lekker voor tussen de boterham, weinig calo's en t vult heel goed. het blijft een strijd é ...
Afbeelding
GBP op 24 september 2014

wdl

Bericht door wdl » 12 dec 2015, 12:48

Je moet absoluut niet naar ckal kijken, maar naar gezonde verhoudingen ;)

2 stukken fruit is geen probleem als je 300 gram groenten eet per dag, maar als je maar 50 gram groenten eet bvb zitten je verhoudingen helemaal fout.

Ik denk dat jij nu echt veel te veel gefocust bent op alles wat niet zou mogen in plaats van wat een goed evenwicht is. Ik zou zeker eens afspreken met een diëtiste om dat allemaal nog eens te bekijken.... En in tussentijd echt geen ckal tellen, geen dingen laten zoals kaas (eiwitten! Zuivel! Daar is zeker niets mis mee!) maar letten op evenwicht. Volgens mij ben je inderdaad eventjes het noorden kwijt, maar dat ka' snel terug in orde komen! ;)

Mar10

Bericht door Mar10 » 12 dec 2015, 15:26

'k hoop het, het is ook een hele stressy periode, t is super druk op t werk, ik eet soms wat ik vind omdat ik geen tijd heb om iets deftigs te maken ...ik heb nu juist een banaan, een appel 2 betterfood koeken en een witte youhurt gemixt en opgegeten, zo'n papje sliert naar binnen en ik heb nog een hongergevoel ...
Afbeelding
GBP op 24 september 2014

Evy P

Bericht door Evy P » 12 dec 2015, 15:41

Papjes lopen er inderdaad gewoon door, misschien is dat ook een factor in het feit dat je zo vlug honger hebt? Je moet ook vast voedsel eten om "gevuld" te geraken. Mijn appel doe ik bv. altijd in kleine schijfjes, en zo af en toe een hapje, dan ben ik een uur bezig met één appel.
GBP: 30/06/2015, dr. Muysoms, AZ Maria Middelares, Gent

Afbeelding

wdl

Bericht door wdl » 12 dec 2015, 18:59

Wat stress en geen tijd betreft: heel veel gebruik maken van de diepvriezer! Ik heb nu 5 porties hutsepot, 7 porties rijst met curry, 3 porties gestoofde prei,... In de diepvries zitten. Ik maak die in 1 keer klaar, doe ze in een silicone cupcakevorm en eens ze bevroren zijn haal ik die uit de vormpjes en doe ze in een zip-zakje. 'S morgens gewoon een portie uithalen en laten ontdooien en 's avonds maak ik er dan een eitje bij klaar of smijt ik iets vegetarisch in de Philips airfryer. Direct een volwaardige maaltijd die absoluut geen moeite vraagt ;)

Mar10

Bericht door Mar10 » 13 dec 2015, 10:59

Dat is een goed idee Wdl maar ik moet koken voor heel 't gezin, nu ,dat lukt wel hoor, ik organiseer me goed en ik kook "gewoon", geen sausjes enz, gewone kost en heel afwisselend, altijd verse dingen, vlees, vis, pasta, rijst, aardappelen ...

Evy P, je hebt gelijk dat papjes doorlopen maar ik HAAT fruit en dit is de enige manier waarop ik het toch binnenkrijg, in een fruitpapeke ;) maar daar zit natuurlijk "veel" in e, een banaan, een appel, een potje witte yohurt en 1 Betterfood koek. Wanneer je dat mixt is dat maar een klein kommetje, maar als je alles gewoon op een bord legt is dat veel, zonder mixen zou ik dat niet allemaal kunnen opeten denk ik (weet ik). Dus ik ga dat papeke moeten afschaffen vrees ik ...
Afbeelding
GBP op 24 september 2014

Mar10

Bericht door Mar10 » 13 dec 2015, 11:00

Dat fruitpapeke is wel als tussendoortje, anders eet ik normale dingen hoor
Afbeelding
GBP op 24 september 2014

Steven de Kort
Contacteer:

Bericht door Steven de Kort » 03 jan 2016, 16:55

Dag Mar10.

De winterperiode heeft een impact op iedereen. Donkere dagen, guur weer, geen zomerse activiteiten enz....
Dus mensen blijven lekker binnen en gaan op zoek naar alternatieven, zoals lekker op bezoek bij vrienden en familie waar uiteraard ook gezellig gegeten en gedronken wordt.

Ook ik grijp al eens bij de koffie naar een cakeje of wafeltje en durf al eens een snoepje nemen als tussendoortje. Alleen met als verschil dat het allemaal suikervrij is.....Damhert, Cereal, Ceval....allemaal te verkrijgen in de dieet sectie in de supermarkt.
Waarom maak je niet eens een lekkere ouderwetse vanillepudding met Stevia? Of bak een paar pannenkoeken met Stevia en citroensap of fruit? Ook best lekker voor bij de koffie hoor, vooral nadat je je hebt geforceerd om toch die wandeling te doen in het gure weer......zalig gewoon!
Ook een handvol ongezouten noten kan ook helpen en wordt me zelfs aangeraden door m'n diëtiste. Of gewoon een stuk fruit meer, dat kan geen kwaad....

Doseren is de boodschap.

Ik heb ook al ondervonden dat wanneer ik zin heb in iets, ik gewoon een stevig glas water drink en het gevoel is zo weer voorbij.

Zelfs sportmensen komen enkele kilo's bij in de wintermaanden.....dus zit er niet zo veel me in....gewoon een reden om in de lente er terug weer stevig tegenaan te gaan.....

Groet,
Steven 8)
Afbeelding

GBP : 21/09/2015 12:00h - AZ Heilig Hart - Mol
OSA : 31/12/2014 - AZ Sint Dimpa - Geel

Mar10

Bericht door Mar10 » 03 jan 2016, 17:27

Ja, je hebt gelijk Steven, en ik koop ook maar suikervrije dingen maar de goestig om m n gordijnen dicht te doen, in m n relax te kruipen, fleecke er bij een een natje en een droogje is zo groot in deze donkere dagen ... Ik wou dat ik nu een spring kon maken , ineens 3 maanden verder!!!! op naar de lente en t mooi weer!
Afbeelding
GBP op 24 september 2014

Plaats reactie