iemand nog hier om bedenkingen te uiten?

Hier kunnen jullie je zegje doen, over alles wat jullie maar weten: dingen die jullie blij maken, dingen die jullie storen, ervaringen in het leven met een Gastric Bypass, jengelende kinderen, stress op het werk. Hier mag ALLES gepost worden wat eventueel niet met de gastric bypass heeft te maken! Slappe lachaanvallen, liefdeshistories, file-ergernissen, Vlaamsche Klompen,... alles mag! (hou het alleen proper :-)

Moderator: Mods & Admins

Plaats reactie
kimmie228

iemand nog hier om bedenkingen te uiten?

Bericht door kimmie228 » 21 feb 2018, 09:16

Een aantal vraagjes en situaties:

-hier blijkt niemand (of toch zo goed als) meer te komen. Zijn hier fb-groepen ofzo waar jullie bij horen om toch nog te praten over alles wat met GBP te maken heeft? zoja, welke?

-ik heb net een coloscopie gehad. De voorbereiding (dieet-moviprep) perfect doorlopen, maar ik bleek niet proper, ook niet na nog een lavement. Onderzoek is dus ook maar deels gelukt. Maar dit blijkt meer voorkomend te zijn bij GBP-patiënten. Wat dan te doen? En ik bedenk me ook: als die darmen niet proper geraken, wil dat zeggen dat die dus meer (en misschien steeds erger) in die staat voorkomen. Dat kan toch niet goed zijn?

-wat ik veel erger vond: de verpleegster daar vond het nodig mij te zeggen dat gbp-patiënten veel te weinig voorgelicht worden wat betreft risico's op lange termijn. En dan belanden ze allemaal op haar afdeling en zij zien wat er allemaal misloopt (en lijkt er mottig van te worden) en zitten met de gebakken peren "ja mevrouw, ik zeg alleen maar feiten hoor" Ik zei dat tot nu toe , 2 jaar na datum, alles nog ok is. Maar daar antwoordde ze heel ferm op dat de echte problemen pas beginnen tussen de 5 en 10 jaar na de operatie.

Daar ben ik dus nu op aan het freaken. malabsorptie van vitamines, darmhernia's enz. dat weet ik wel, maar nu krijg ik echt het gevoel dat ik heb gekozen om met een tijdbom in mijn lijf rond te lopen (onomkeerbaar dan nog). niet fijn!

en er is hier niemand meer!

wdl

Re: iemand nog hier om bedenkingen te uiten?

Bericht door wdl » 24 feb 2018, 20:30

Je moet vooral voor ogen houden dat die verpleegster ook alleen maar de slechte ervaringen ziet passeren, de goede moeten namelijk niet naar het ziekenhuis!

En ja, het is een operatie met risico's. Mij werd dat goed uitgelegd. Mijn man begon daarop te protesteren dat ik de ingreep niet mocht laten doen!
Waarop de coördinator zei: "meneer, de risico's bij iemand met een bmi boven de 40 zonder gbp zijn nog veel groter! Of wil je het risico dan wél lopen dat ze als vijftiger met diabetes een hartaanval krijgt door de verstopte aderen?"

En de ingreep is ook veel veranderd doorheen de tijd, de operatie én gezondheidsrisico's van 10j geleden zijn niet meer diegene van nu.

Laat je dus niet gek maken!!!
13/11/14: alle vooronderzoeken in dagopname
29/01/15: operatiedatum gekregen van Dr Marcoen
25/02/15: D-day! :)
01/10/16: terug beginnen vermageren na 10 maand stilstand: terug -9kilo
2017: van kledingmaat 50 naar een perfecte 42! :)

kimmie228

Bericht door kimmie228 » 25 feb 2018, 15:31

ha! Ja, daar ben ik intussen ook achter.

Ik was ook goed geïnformeerd hoor, en heb al mijn vragen indertijd uitgebreid kunnen stellen. Maar op een gegeven moment maak je een keuze en maak je er het beste van, het haalt niet uit om teveel stil te blijven staan bij "wat als".

Het lastige aan die verpleegster, was dat ik voor't eerst het gevoel kreeg veroordeeld te worden: "je hebt die keuze (waarschijnlijk onwetend) gemaakt, je zult de gevolgen ervan mogen dragen en wij zullen de rommel achteraf mogen opkuisen" zoiets... bah!

Bedankt in elk geval voor het antwoord!

wdl

Bericht door wdl » 27 feb 2018, 16:52

Goed dat je voor jezelf hebt uitgemaakt wat van tel is! ;)
13/11/14: alle vooronderzoeken in dagopname
29/01/15: operatiedatum gekregen van Dr Marcoen
25/02/15: D-day! :)
01/10/16: terug beginnen vermageren na 10 maand stilstand: terug -9kilo
2017: van kledingmaat 50 naar een perfecte 42! :)

Plaats reactie