heeft iem hier scopinaro laten doen?

Hier kunnen er vragen, opmerkingen, ervaringen en tips in verband met andere vermageringsoperaties gepost worden.

Moderator: Mods & Admins

tijgerangel

heeft iem hier scopinaro laten doen?

Bericht door tijgerangel » 28 mei 2007, 12:21

ik overweeg dit te laten doen, heb nu een maagbandje, maar wil er vnaaf omdat ik echt te veel afzie van dat ding en ben het kotsbeu, dat ik constant moet overgeven, en etc. als het nog hielp tot daar aan toe...
ik lees hier dat jullie vooral vorstander zijn van dat gb maar ik ben bang dat ik dna nog zoveel pijn ga hebben met eten en drinken en wil daar vanaf!

CINDY14
Contacteer:

Bericht door CINDY14 » 28 mei 2007, 13:43

Ik vrees dat de copinaro nog zelden wordt uitgevoerd zenne en dat je moeilijk een "goede" chirurg zal vinden die dit wild doen. Een scopinaro, is een opertie die definitief is en waar je geen social leven meer mee hebt, als er iets in je mond gaat komt het er na een minuut terug uit, je woont bij manier van spreken op het toilet, moet vele votaminen bijnemen... Is ook een veel groter risico dan een andere operatie. ik zou er toch maar over nadenken zenne, en wat die pijn bij een gbp betrefd die is maar de eerste weken aanwezig zenne, nadien betert dit en nu heb ik enkel pijn als ikt e vlug eet

anita
Contacteer:

Bericht door anita » 28 mei 2007, 14:13

dag tijger,

ook ik ben in het bezit van een gbp na een bandje.... ik ben héél gelukkig dat ik de stap heb durven wagen, kan weer alles wat gezond is eten, ook fruit en rauwkost enz... heb géén pijn gehad en nog nooit moeten braken....wat met het bandje meer gewoonte dan uitzondering was...enkel snoep (chocomelk, ijs, milkshake etc...), kortom alles wat vloeibaar was en veel kcal bevatte ging er bij mij goed in...gezond is anders. de gbp is in hetzelfde ziekenhuis uitgevoerd dan dat waar ik toen het bandje heb gekregen...

ik kan je geen scopinaro aanraden, mijn nicht heeft er eentje... ook zij moet, net zoals bij de gbp, goed op haar eten letten wil ze geen tekorten opbouwen...maar ze heeft wel vaak tekorten en moet elke drie maanden naar het ziekenhuis infuusen gaan halen met allerlei vitaminen en ijzer etc... ook als ze naar het toilet is geweest, en dat is meermaals per dag voor een grote boodschap, dan kan niemand het toilet na haar gebruiken hoor vanwege de grote geurhinder....

met mijn gbp heb ik daarentegen van dit alles geen last, geen tekorten (ik let wel goed op mijn eten opdat ik alle bouwstoffen binnenkrijg en neem elke dag één tabletje omnibionta integral) en geen nadelige beinvloeding van mijn sociale leven.... ik kan nog uit eten gaan, de porties zijn kleiner dan de gemiddelde mens maar ik eet nog even goed vlees, vis, biefstuk etc...

ik wens je veel succes bij je beslissing!
anita
84.5 kg Bmi 29 na gbp
136.7kg Bmi 46.7 voor gbp

AZ Sint Jozefziekenhuis
Dokter Caluwé 23/02/2006, GBP
Dokter Bronckaerts 29/01/2008, BWC
Dr. Bronckaerts, borstlifting/verkleining 31/03/09

tijgerangel

welk voordeel

Bericht door tijgerangel » 28 mei 2007, 15:18

welk voordeel heb ik ten opzichte van gb te laten doen ipv scopinaro?

lin

Bericht door lin » 28 mei 2007, 16:22

veel meer kwaliteit van leven nadien!!!!!!

Lin

tijgerangel

Bericht door tijgerangel » 28 mei 2007, 16:28

hoe weet je dat zo zeker
naar het schijnt ga vb die geurhinder weg en etc
maar kan je beter (meer) eten? dan bij een bypass

lin

Bericht door lin » 28 mei 2007, 16:39

Kijk even naar deze topic, die geeft je antwoorden, en dan weet je waarom je meer kwaliteit van leven behoud.

groet Lin

wat-is-het-verschil-tussen-een-g-bypass ... t3308.html :wink:

pafwaf
Contacteer:

Bericht door pafwaf » 28 mei 2007, 18:17

met een scopinaro heb je meestal ook diaree en dat is met een gbp eerder omgekeerd de geurhinder heb je soms ook met een gbp

het vitaminen tekort bij een scopinaro is ook veel groter, de kans op overlijden bij de operatie of erna is groter, meer kans op ondergewicht een gbp is ook volledig omkeerbaar in geval van nood maar vergeet dat maar met een scopinaro daar wordt het grootste gedeelte van de maag en darmen weggehaald

tijgerangel

Bericht door tijgerangel » 28 mei 2007, 20:10

pafwaf schreef:met een scopinaro heb je meestal ook diaree en dat is met een gbp eerder omgekeerd de geurhinder heb je soms ook met een gbp

het vitaminen tekort bij een scopinaro is ook veel groter, de kans op overlijden bij de operatie of erna is groter, meer kans op ondergewicht een gbp is ook volledig omkeerbaar in geval van nood maar vergeet dat maar met een scopinaro daar wordt het grootste gedeelte van de maag en darmen weggehaald
ik dacht dat ze de darmen lieten steken, dat ze een overbrugging maakte net zoals gb, daarom probeer ik er achter te komen wat de verschillen zijn
6 juni ga ik praten in stuivenberg

Lieve

Bericht door Lieve » 28 mei 2007, 21:28

Volgens Anne Bosman (diëtiste Stuivenberg) wordt er daar geen scopinario meer gedaan vanwege te veel slechte ervaringen.
Gbp op 12 oktober'06 door Dr. Hendrickx, Stuivenbergziekenhuis.
Gewichtsverlies op dit moment: 46,4 kg en stabiel sinds augustus '07
BMI van 42 naar 26,5.

Sas

Bericht door Sas » 28 mei 2007, 21:31

Even voor je gecopieerd van wlsinfo.nl:

Bilio Pancreatic Diversion
(BPD of Scopinaro)
Vanaf 1980 is de JI Bypass vervangen door een modernere methode bekend onder de naam Bilio Pancreatic Diversion of Scopinaro genoemd naar de bedenker hiervan Dokter Nicola Scopinaro. De BPD richt zich ook voornamelijk op een verminderde opname van voeding.

Deze operatie bestaat uit verschillende stappen:
Als eerste wordt ongeveer de helft van de maag verwijderd zodat men minder kan eten. De maag heeft nog maar een inhoud van 100 a 150 gram. Dan wordt het grootste gedeelte van de dunne darm omgelegd net als bij de Gastric Bypass zodat de voeding en spijsverteringsstoffen van elkaar gescheiden worden. Beide delen van de dunne darm komen bij elkaar in de common loop, de laatste 60 cm van de dunne darm, waar de spijsvertering en de voedselopname plaatsvindt.

Voordelen:

goede verminderde voedselopname

goede kans op gewichtsverlies

de mogelijkheid om redelijk normaal te eten en toch af te vallen

Nadelen:

grote kans op diaree, maagzweren, stinkende ontlasting en winderigheid

kans op vitaminen en mineralen tekorten

er bestaat een mogelijkheid dat de patient te weinig voeding binnenkrijgt en daardoor ondervoeding ontstaat

kans op maagzweren bij de nieuwe maaguitgang

bron: The doctor's guide to Weight Loss Surgery, L. Flancbaum, E. Manfred en D Biskin en Anna Collins.

Sas

Bericht door Sas » 28 mei 2007, 21:32

Eveneens gecopieerd van wlsinfo.nl:

De Gastric bypass
De- Roux- en-Y Gastric Bypass (RYGB) is ontwikkeld door dokter Edward Mason, en is de populairste bariatrische procedure in de USA. De methode is gericht op een verminderde voedselopname en op het verminderen van het hongergevoel en dus op de hoeveelheid voedsel die men inneemt.

De RYGB is een meer complexe operatieve ingreep dan de eerder genoemde vormen van WLS. Tijdens de operatie wordt een klein maagje geconstrueerd dat volledig gescheiden wordt van de rest van de maag. Hierdoor kan de patient minder eten. De dunne darm wordt bij de Jejunum (het middelste deel van de dunne darm) door gesneden. Het onderste gedeelte van de dunne darm wordt bevestigt aan het nieuwe kleine maagje. Het bovenste gedeelte van de dunne darm, dat nog vast zit aan de "oude maag" en aan de gal en de lever, wordt vlak bij de dikke darm weer aan de dunne darm vastgemaakt. Zo ontstaat een Y-vormig darmstelsel waaraan deze ingreep zijn naam dankt. Door dein greep komen voeding en spijsverteringssappen (die nog in de oude maag, gal en lever worden aangemaakt) pas in een later stadium bij elkaar waardoor een verminderde voedsel opname ontstaat.

Bij deze ingreep wordt niets van maag of darm weggenomen. Heel het spijsverterings-systeem blijft functioneren zoals voordien, ook de stoelgang wordt door deze ingreep niet negatief beïnvloed.

Resultaten
De patiënt zal progressief in gewicht verminderen: tussen gemiddeld 8 à 22 kg de eerste 6 weken, nadien verder 2.5 kg tot 4 kg per maand gedurende 9 à 14 maanden. U moet ook niet bang zijn dat u uiteindelijk niet genoeg zal kunnen eten om een normaal leven te leiden, integendeel.

Na deze ingreep verdwijnt het voortdurende hongergevoel en eetzucht reeds door een kleine hoeveelheid voedsel te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat vermageren na deze ingreep op psychologisch vlak goed verdragen wordt. Eten wordt minder belangrijk.

U moet wel opletten om niet te overdrijven met vloeibare voeding (cola, limonade) of semi-vloeibare voeding rijk aan calorieën (chocolade,chips) gezien u op deze manier toch te veel calorieën kunt gebruiken, zelfs na deze operatie.

Het grootste nadeel van deze operatie is dat men na het eten last kan hebben van het Dumping Syndroom.

tijgerangel

Bericht door tijgerangel » 28 mei 2007, 21:32

Lieve schreef:Volgens Anne Bosman (diëtiste Stuivenberg) wordt er daar geen scopinario meer gedaan vanwege te veel slechte ervaringen.
leuk, dan weet ik dat al...
zit met zoveel vragen.......

CINDY14
Contacteer:

Bericht door CINDY14 » 28 mei 2007, 21:36

Dr Dillemans doet dit ook niet meer!!! EN voor ik bij Dr Dillemans ben geweest heb ik nog een andere specialsit geraadpleegd en die deed dit ook nie meer, dus dit zegt genoeg denk ik

tijgerangel

Bericht door tijgerangel » 28 mei 2007, 21:44

CINDY14 schreef:Dr Dillemans doet dit ook niet meer!!! EN voor ik bij Dr Dillemans ben geweest heb ik nog een andere specialsit geraadpleegd en die deed dit ook nie meer, dus dit zegt genoeg denk ik
maw moet ik al misschien niet verder zoeken, en gaan voor gb
het enigste wat ik wens is normaal alles eten, want nu met met maagring kan ik geen verse groeten eten en etc en heb sms veel pijn en ben dat kotsbeu

ik hoop dat ik dat ik voor bg ga dat ik er van verlos ben! dat is mijn enigste zorg eigenlijk...

Plaats reactie